Jag bor i hyresrätt i en av 8 tillbyggda lägenheter som är omgjorda från butikslokaler längst ner med annat ventilationssystem än resten av hyreshuset (FTX-ventilation). Ventilationsaggregatet sitter i källaren med luftintag samt utsläpp i marknivå på vägg bredvid varandra. Luftintaget är placerat bara ca 30 cm från luftutsläppet. Utsläppet har en ca 40 cm hög huva med öppning uppåt. När det snöar packas snö i huvan och ventilationen stänger av sig helt. Måste då felanmäla gång på gång. Varje gång någon lagar mat som luktar kommer det in starkt matos med tilluften i min lägenhet. Kan det bero på att ventilerna är så nära varandra? Finns det någon regel för avstånd mellan luftintag och utsläpp?
 
Det är ganska vanligt att 3% av frånluften läcker över till tilluften redan i vent-aggregat med roterande växlare vilket normalt sett inte medför några större problem men är kökskåpan inkopplad på samma system och det steks strömming upplevs dessa 3% som 100.
 
Det finns otroligt få tydliga regler vad gäller exakt hur något ska utformas numera, tyvärr. Men det framgår desto tydligare att ventilationen ska utformas för att undvika besvärande lukt. Oavsett orsak till felet tycker jag att du ska stå på dig om lukten är besvärande. Av- och uteluftsgaller på samma fasad och nära varandra i ett flerbostadshus dessutom är att be om just den här typen av problem. I min värld är det helt fel. Om hyresvärden ger dig kalla handen kan du anmäla det till kommunen. Dessutom bör du ha rätt till hyresnedsättning.
 
Ett Aggregat med Roterande VVX får inte kopplas samman med Imkanaler före VVX. med efter vvx på avluften går bra.
Med det sagt så skulle jag ta kontakt med din hyresvärd och be dem göra en OVK-besiktning från någon trovärdig entreprenör. Denne kommer då att underkänna anläggningen och föreslå åtgärder. Om denne vägrar detta så föreslår jag att du köper kolfilter och monterar i din TL kanal för att slippa lukten. tyvärr är de dyrt och det måste bytas regelbundet. det kommer även skapa ett högre tryckfall i tilluftskanalen och fläkten kommer att behöva jobba hårdare för att distribuera luften så om det är du som står för elräkningen på aggregatet så skulle jag kanske inte rekommendera detta, om inte så blir det dyrare för din snåla hyresvärd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.