Jag gjuter ett betongbjälklag med rum under med tilluftventiler där jag gjuter in ventilationskanalerna. Om jag ska montera en ljuddämpare direkt innan varje don behöver den gjutas in och blir då en rektangulär plåtlåda. Dock har jag ca. 3m från tänkta tilluftdon till ett undertak dit spirokanalerna går. Blir det sämre om jag monterar flexibla dämpare 3m innan tilluftdonen i detta utrymme? Viss prisskillnad också plus jag slipper krånglet att få plats med ljuddämparna i bjälklaget.
 
D Danne_83 skrev:
Jag gjuter ett betongbjälklag med rum under med tilluftventiler där jag gjuter in ventilationskanalerna. Om jag ska montera en ljuddämpare direkt innan varje don behöver den gjutas in och blir då en rektangulär plåtlåda. Dock har jag ca. 3m från tänkta tilluftdon till ett undertak dit spirokanalerna går. Blir det sämre om jag monterar flexibla dämpare 3m innan tilluftdonen i detta utrymme? Viss prisskillnad också plus jag slipper krånglet att få plats med ljuddämparna i bjälklage
Det blir lite sämre men funkar bra ändå. Se bara till att ha den flexibla ljuddämparen fullt utdragen, annars gör den ingen nytta.

Har du även ljuddämpare på från/tilluftstammen vid aggregatet?
 
  • Gilla
Danne_83
  • Laddar…
F fluffe97 skrev:
Det blir lite sämre men funkar bra ändå. Se bara till att ha den flexibla ljuddämparen fullt utdragen, annars gör den ingen nytta.

Har du även ljuddämpare på från/tilluftstammen vid aggregatet?
Tack! Ja det kommer jag att ha!
 
  • Gilla
fluffe97
  • Laddar…
D Danne_83 skrev:
Jag gjuter ett betongbjälklag med rum under med tilluftventiler där jag gjuter in ventilationskanalerna. Om jag ska montera en ljuddämpare direkt innan varje don behöver den gjutas in och blir då en rektangulär plåtlåda. Dock har jag ca. 3m från tänkta tilluftdon till ett undertak dit spirokanalerna går. Blir det sämre om jag monterar flexibla dämpare 3m innan tilluftdonen i detta utrymme? Viss prisskillnad också plus jag slipper krånglet att få plats med ljuddämparna i bjälklaget.
Det är inte helt givet att det behövs ljuddämpare där om aggregatet är väl ljuddämpad. Om det behövs skulle jag säga att det är lika bra att dämpa ljudet längre bort. En ljuddämpad böj är mest effektiv. Ett annat alternativ är att fortsätta kanalen förbi tilluftventilen 30 cm till och fylla den kanaldelen med ljuddämpande materiel. Dvs du avslutar inte med en böj utan ett T-stycket.

Om du måste strypa luftflödet med ett spjäll någonstans i systemet så sätter man en ljuddämpare direkt efter det.
 
  • Gilla
Danne_83
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte helt givet att det behövs ljuddämpare där om aggregatet är väl ljuddämpad. Om det behövs skulle jag säga att det är lika bra att dämpa ljudet längre bort. En ljuddämpad böj är mest effektiv. Ett annat alternativ är att fortsätta kanalen förbi tilluftventilen 30 cm till och fylla den kanaldelen med ljuddämpande materiel. Dvs du avslutar inte med en böj utan ett T-stycket.
Ulltand Ulltand skrev:
Om du måste strypa luftflödet med ett spjäll någonstans i systemet så sätter man en ljuddämpare direkt efter det.
Intressant, bra info även om spjäll, har ett litet sovrum nära aggregatet med på tok för högt tryck, låter mycket när jag stryper via donet, ska nog fundera på att sätta in ett spjäll innan den flexibla dämparen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.