Hej!

Har vattenburen golvvärme i betonggolvet i hela huset. Det finns en nivåskillnad mellan två rum (20 cm) som vi skulle vilja bygga över med trägolv, men då blir golvytan 20 cm över golvvärmeytan och ett mellanrum med luft. Funkar det för värmen eller behöver man öppna upp lite här och där för att släppa upp värmen? Golvvärme är ju så trögt. Vet inte hur man ska tänka. Några tips? Tackar!
 
Förstår inte hur du menar med att släppa upp värmen. Golvvärme fungerar genom att värme leds upp i golvet genom att värmen förs över från golvvärmerören till betongen och sen upp till trägolvet. Om du lägger ett golv 20 cm upp så kommer golvvärmen att värma upp mellanrummet mellan betong och golv men kommer ha väldigt svårt att värma upp ditt trägolv.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Förstår inte hur du menar med att släppa upp värmen. Golvvärme fungerar genom att värme leds upp i golvet genom att värmen förs över från golvvärmerören till betongen och sen upp till trägolvet. Om du lägger ett golv 20 cm upp så kommer golvvärmen att värma upp mellanrummet mellan betong och golv men kommer ha väldigt svårt att värma upp ditt trägolv.
Hej och tack! Om bara 20 cm utrymmet värms upp behöver jag då öppna upp t.ex. galler i hörnen eller på annat ställe för att släppa upp värmen. Annars kallt i rummet?
 
H
M Maximilian73 skrev:
Hej och tack! Om bara 20 cm utrymmet värms upp behöver jag då öppna upp t.ex. galler i hörnen eller på annat ställe för att släppa upp värmen. Annars kallt i rummet?[/QUOTE
Golvvärmen har ju inte direkt något tryck. Golvvärmen är anpassad för att ha en jämn värme över hela golvet.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
M Maximilian73 skrev:
Hej och tack! Om bara 20 cm utrymmet värms upp behöver jag då öppna upp t.ex. galler i hörnen eller på annat ställe för att släppa upp värmen. Annars kallt i rummet?
Golvvärme är just vad det heter - golvvärme. Om du ska ”få upp” värmen till rummet på det sätt du beskriver så behöver du ha betydligt högre värme på slingorna i det rummet vilket är svårt att ordna.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
M Maximilian73 skrev:
Hej och tack! Om bara 20 cm utrymmet värms upp behöver jag då öppna upp t.ex. galler i hörnen eller på annat ställe för att släppa upp värmen. Annars kallt i rummet?
Det kommer ju, teoretiskt sett iallafall, att fungera på samma sätt som idag. Betongen värms upp av värmerören. Betongen värmer sedan luften i rummet.
Efter ombyggnation värmer betongen 20cm luft. Den luften värmer trägolvet. Trägolvet värmer luften i resten av rummet.
Men, jag sa teoretiskt. För att i praktiken "kan" det bli väldigt, väldigt långsamt och ineffektivt. Vilket inte blir bättre om du öppnar upp med galler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.