Vilket avstånd bör det vara mellan golvbrädorna i bastun? Bastun byggs på släpkärra oisolerad. Är tänkt jag ska stå och duscha inuti bastun...

bastumahogny.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag lägger brädorna helt tätt emot varandra får jag en glipa på 4cm till där som väggen ska börja.

Vad tror ni om en tumstocksbredd (2-3mm) emellan golvbrädorna?

Valde att olja in golvbrädorna och golvreglarna i roslagsmahogny då jag tycker det är snyggt och vill det ska hålla för att bli blött. Ska också skruva fast golvbrädorna underifrån så inga skruvar syns och kan samla vatten.
Skulle det inte funka att gå barfota på golvet blir kostnaden för nya golvbrädor ca. 200kr så inte hela världen...
 
Är virket torrt och "färdigkrympt" så låter det bra med en tumstockstjocklek. Är det fuktigt virke så skulle jag göra aningen mindre springor, till exempel släppa ner en vinkelhake mellan brädorna. Det är rätt praktiskt för den faller ju inte igenom. ;-)
 
Om inte någon kan motivera något bättre så kör jag nog på tumstock/vinkelhake.

En bekant trodde virket skulle börja svälla då det blev blött och varmt. Låter ju inte helt otroligt, men blir det för mycket luft imellan blir det väl inte varmt alls.
 
Det är nog inte golvet som styr hur mycket luft det kommer in, snarare ventilen och kaminen. Ska du basta vintertid så blir golvet kallt att stå på, fixas med att lägga ut ett liggunderlag på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.