Hur nära kan det vara mellan två fönster, men ändå se 'vettigt' ut från utsidan? Foder och sådant ska ju få plats, och så bör det väl vara en bit målad vägg däremellan så inte ser ihopklämt ut.

Vad tror ni, räcker 50 cm? Eller kan man t.o.m klara sig med mindre?
 
Vi har satt två fönster i princip kloss på. Bara en 45mm i mellan. Fönsterna kommer först om två veckor så jag vet inte hur slutresultatet blir, men tanken är att fönsterna delar ett foder (tror jag).
 
Vi bor i ett 1½-planshus med en lång fönsterrad på varje gavel på bottenvåningen. Mellan varje fönster är det bara en tvåtumsstolpe, utom på ett ställe där det är en dubbel stolpe för bärighetens skull. Utvändigt sitter det 95 mm respektive 145 mm bräda som foder mellan fönstren.
 
Grejen är den att dessa två (egentligen ett fönster och en fönsterdörr) inte kan dela på samma foder för så tätt kan vi inte placera dem. Då blir det knasigt på insidan istället.

Så om man inte kan dela på foder, vad bör då minsta mått vara mellan fönster?
 
J.A skrev:
Grejen är den att dessa två (egentligen ett fönster och en fönsterdörr) inte kan dela på samma foder för så tätt kan vi inte placera dem. Då blir det knasigt på insidan istället.

Så om man inte kan dela på foder, vad bör då minsta mått vara mellan fönster?
Det beror ju på hur breda foder man väljer samt vad man tycker ser bra ut. Vill du ha en bit innervägg mellan fönsterdörrens och fönstrets foder?
 
Med tegelfasad är minimum 14 cm. Med träfasad bör alla mått fungera.
 
  • DSC00501.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte behövs annat för bärighetens skull, så kan du sätta ihop dem med varandra, och ha en plattlist över skarven.
Fodret mellan fönster eller dörrar, behöver inte vara lika brett som fodren runt om, för att det ska se bra ut.
 
Marcus J
Ja, det blir en bit innervägg mellan fönster och fönsterdörr. Men eftersom fodret på insidan är mycket smalare än det på utsidan så tror jag säkert att bredden på innerväggen blir tillräcklig. Däremot blir det knappast snyggt om fodren på utsidan nästan tar ihop med varandra.

Mäster
Menar du att man ska ha en dimension ovanför, under och på ytterkanten, och en annan dimension bara just på sidan närmast det andra fönstret? Ser inte det konstigt ut? Eller fattar jag helt fel nu... *s*
 
Om det är två fönster t.ex så sätter man ihop dem kloss med varandra, med ett normalt foder runt om,
För att dölja skarven mellan fönstren så sätter man en plattlist bara, som då kommer att se ut som en del av fönsterpartiet,

Eller om man har ett foder runt om , som är exempelvis 120 mm brett, så kan man sätta en 70 bred foderbit mellan fönstren, det praktiseras rätt flitigt, och får det att se lite smidigare ut, än att ha en 120 mm bred bit mellan fönstren..
Om fönstret och dörren är lika höga förstås, annars blir det pyssligare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.