Jag hittade ikeas nya helintegrerade fläkt (LUFTIG BF570)och blev helt såld på den, men när vi tog en sväng till Ikea härom veckan fastnade sambon för DÅTID HW570 (se länk nedan).:S

Så kanske att det lutar åt att det blir en DÅTID HW570, om vi får ihop det..

Frågan är: Hur litet mellanrum kan man ha mellan fläkten och väggskåpen? Utan att det ser helknäppt ut alltså
Kan man ha typ 7-8cm eller ser det alldeles inklämt ut?

De flesta kök man ser har ju jäääättelångt avstånd mellan fläkt och skåp, men tyvärr har vi inget jättekök och vi vill ha många skåp


http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00151555
 
Jag brukar rekommendera minst 10cm på var sida fläkten, men har man bara råd med 7-8cm så får det ju fungera... ;)
 
Har kanske ett problem till: Om fläkten står det "Min. höjd: 99.0 cm
Max. höjd: 154.0 cm"
Vi har för lågt i tak! (och vill inte ha fläkten 30 cm från spishällen :) )

Men det borde väl inte vara några problem att kapa själva "fläktröret" en bit? (det är ju bara en bockad plåt som ska se tjusig ut, man har ju ändå en slang från själva fläktenheten i fläkten)
Däremot verkar fläktröret bestå av två delar, varav den övre har som spjäll (avlånga hål) gör det något om man skippar denna del?
(eller behövs dessa hål för lufttillförsel?)
 
Det brukar fungera utmärkt att kapa skorstenen på fläkten. Jag brukar kapa den nedre delen (om det inte sitter en logo på den) av de två. Kapar man längst ner (närmast fläkten) så syns det inte. Den sitter ju oftast ner 1 cm i fläkten om du förstår vad jag menar.
Kapar gör jag med sticksåg och fint metalblad och tejpar innan.
 
...och hålen i den övre delen fyller bara en funktion om man har kolfilter så den kan leda ut luften den vägen.
 
Aha, var det det hålen var till för :)

Jo, själva "skorstenen" går en bit ner i fläkten så att säga så det är inga problem att kapa där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.