Planerar att bygga carport med föråd, friliggande. Därför undrar jag hur långt det minst måste vara mellan mitt hus och carporten? Jag undrar även vad ni har för erfarenhet av att söka bygglov på sk prickad mark? Skulle eventuellt behöva en liten bit av den nämligen.
 
J
Att få lov att bygga på prickad mark brukar vara mycket svårt.
 
Vad gäller avstånd mellan huskroppar (brandceller), så har jag för mig att min 4meter utan extra åtgärder.

Det beror lite på vilket material som används i väggar och hur stor del som gränsar mot vartannat. Kolla med din kommun, de vet.

I vårt fall, så har vi 4m mellan husknut och stallknut. Stallet muras i Leca och huset är byggt i trä. Vi behöver inget extra brandskydd!

Mvh
Thompa
 
En cerport behöver inte brandskyddas.
Altså är minsta avstånd mellan hus och carport 0m utan speciella åtgärder för brandskydd.
Man kan även bygga samman huset med ett garage eller förråd, men då måste man brandskydda och ha en sluss mellan.
 
dohfo skrev:
Planerar att bygga carport med föråd, friliggande. Därför undrar jag hur långt det minst måste vara mellan mitt hus och carporten? Jag undrar även vad ni har för erfarenhet av att söka bygglov på sk prickad mark? Skulle eventuellt behöva en liten bit av den nämligen.
Hur svårt det är att få bygglov på prickad mark beror nog ganska mycket på vilken anledning det är prickad mark. Vi fick bygglov på prickad mark om än bara en liten snutt av den.
 
Volvo, Kan du utveckla det där med sluss?
 
dohfo skrev:
Volvo, Kan du utveckla det där med sluss?
OM man bygger samman ett garage med en bostad och har en dörr mellan dessa två så skall det finnas en sluss. Oftast löser man detta genom att lägga tvättstugan som sluss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.