M
Halloj :)

Lite konstruktionshjälp behövs. Min altan blir 3,80x6,60 meter. Jag tänker använda 145 virke till golvbjälkarna, vilket avstånd ska det då vara mellan bärlinorna? Behöver jag mer än två plintrader?

Vänligen / Mittbygg
 
Ola78
Det beror på hur mycket svikt du acceptera, men 3,8 m med 45*145 och två plintrader riskera det att gunga ganska bra, sätt en i mitten med det hade jag gjort. Vill du kolla lite hur mycket nedböjning du får vid olika avstånd och plintrader kan du surfa in på http://www.byggbeskrivningar.se och kolla deras dimensioneringsprogram. Där kan du räkna på ett altanbjälklag bland annat.
 
M
Ola78 skrev:
Det beror på hur mycket svikt du acceptera, men 3,8 m med 45*145 och två plintrader riskera det att gunga ganska bra, sätt en i mitten med det hade jag gjort. Vill du kolla lite hur mycket nedböjning du får vid olika avstånd och plintrader kan du surfa in på [länk] och kolla deras dimensioneringsprogram. Där kan du räkna på ett altanbjälklag bland annat.
Tack Ola78

Tre plintrader får det bli. Och tack för länken, kan inte fatta att jag inte har fått upp den vid mina sökningar. Precis vad jag ville ha!
 
M
Hm, nu har jag räknat på byggbeskrivningar.se och jag kan inte förstå att det ska bli svaj med 1600 avstånd mellan bärlinor med golvbjälkar 45x145 på cc 60. Deras guider är ju med betydligt större avstånd mellan bärlinorna och grundförslaget är ju med endast en plintrad i ytterkanten och 3600 i avstånd. Var är det jag tänker fel?
 
Deras guide tar inte hänsyn till vilket golv du lägger uppepå. Exempelvis 28x120 som binder ihop bjälklaget. Se även upp med att dom räknar med konstruktionsvirke (C). Jag förutsätter att du tänker använda tryckt virke, dom brukar inte vara klassade. Det räcker med 2 plintrader om du fäster det inre i huset samt flyttar in den yttersta 500-600mm.
 
M
Matti_75 skrev:
Deras guide tar inte hänsyn till vilket golv du lägger uppepå. Exempelvis 28x120 som binder ihop bjälklaget. Se även upp med att dom räknar med konstruktionsvirke (C). Jag förutsätter att du tänker använda tryckt virke, dom brukar inte vara klassade. Det räcker med 2 plintrader om du fäster det inre i huset samt flyttar in den yttersta 500-600mm.
Tack Matti_75

Då klarnar det en hel del. Då blir det en fråga om jag ska vara lat vad gäller plintgrävning och hoppas allt känns rejält eller gräva lite mer och vara helt på det stabila planet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.