Planerar för en Altan 4x11m på tomten med långsidan längs med huset.

på denna är det tänkt att ställa ett uterum 3,1x4,5 m
Vill ha lite altangolv utanför uterummet för att inte kliva direkt ner på gräsmattan (via trappsteg)

Frågan är hur jag ska tänka med plintar och dimension av bärlinor.

Tänker mig bärlinor i 45x195 och golvreglar ovanpå dessa i 45x145. Nergrävda plintar.

Första bärlinan fästs i huset.

Sen behöver jag en Bärlina där altanen slutar, 4 m ut från huset.

Borde även ha en Bärlina till men borde jag sätta den mitt mellan ovan två eller rakt under där hörnstolparna på uterummet kommer hamna (3,1 m ut från väggen)?

känns som det blir väldigt kort mellan plintarna om jag har stödpunkter på både 3,1 och 4 m från huset.
Eller borde jag satsa på jämnt fördelat avstånd och kanske komplettera med någon ”extra plint” precis under där uterummets hörnstolpar ska vara?
 
Uterummets hörnstolpar bör ha egna plintar. Det kan bli fråga om relativt stora laster som du inte bör belasta någon del av däckkonstruktionen med. Däremot kan du göra det omvända, hänga delar av altankonstruktionen på uterummets stolpar. Du bör ha en bärlina på halva djupet, dvs 2 m, D räcker 45x145 som golvreglar. Om 45x195 räcker som bärlina beror på hur tätt plintarna sitter. Med 2 m avstånd mellan bärlinorna bör plintavståndet vara max 1,1 m. Använder du dubbelt virke till bärlinor kan plintavståndet ökas avsevärt. Utformningen av däcket runt uterummet beror på hur tätt och isolerat det ska vara.
 
Det finns fler frågor att besvara (innan det går att säga något "smart" :D)
Vad är det för typ av mark? (finns det någon som helst risk att altanen kommer att röra sig?)
Det står inget om tak. (vilket också påverkar dimensionering av reglar.)
Oavsett markförhållanden bör isolering läggas under plintarna.
Det man då ska ha i beräkning, är att är isoleringen lätt blir underdimensionerad - hållfasthetsmässigt,
vilket i sin tur medför att altanen kommer att sjunka (på huset jag köpte hade altanen sjunkit ca 1cm pga. för svag isolering)
Är det mark som rör sig - Lera eller viss typ av sand som innehåller mycket vatten (fryser upp) är isoleringen ännu viktigare - att inte kylan dras ned i marken. (jag vet inte ditt klimat)
Om det finns minsta risk att altanen kommer att röra sig är det bättre om den blir helt fristående från huset.
Kommer det bli möjligt att justera höjden på plintarna i efterhand? (t.ex. om något år?)
Ang dimensionering (är lite komplicerat) men vilka laster kommer altanen att utsättas för?
Stillsam solning i solstol eller hopp och studs? En badtunna i hörnet? eller snöras från hustaket eller... Det påverkar dimensioneringen.
Hur mycket får golvet röra sig ("skaka") när det utsätts för belastning?
(inte allt för trevligt om det finns ett bord och alla glas "studsar" när någon går förbi :oops:)
Är kraven höga, bör man titta på limträ eller fler plintar och bärlinor.
Planeras utrymmet under altanen att användas till något?
Jag tror att någon markduk/växtduk, för att begränsa vegetation under altanen är att föredra.
Det finns program som hjälper till med beräkningar (vet inte hur bra / enkla de är att använda), men ger en fingervisning i dimensionering. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/
Angående dimensionering är det inte helt enkelt
ex. en golvås på 195x45 har en viss styrka, men att ställa 2st golvåsar bredvid varandra (195x90) påverkar marginellt hur mycket golvåsen "fjädrar") men att använda en tjockare golvås ex. 390x45 (om det funnits) skulle ge en ohyggligt styv golvås.
Kan inte säga hur mycket starkare en limträbalk är, men är uppskattningsvis 3ggr dyrare. En sådan golvås skulle dock bli betydligt styvare (ger mindre fjädring i golvet). Ett alternativ kan vara att varva vanliga åsar med limträ...
 
Tack för era svar.
Siktar nog på bärlinor dubbla 45x195 vid huset, 2m och 4m ut som går hela altanens bredd.
Samt en kortare bara direkt under hörnstolparna för uterummet.
 
Det är avgörande om du kan fästa bärlinan mot huset på ett stadigt sätt.
Går infästningen bra, tillför den andra bärlinan invid huset inte något.
(den bärlinan ska vara rejält infäst mot huset och får varken svikta eller röra sig. ).
Beroende på om golvåsarna ska fästas mot bärlinan på sidan eller stå ovanpå påverkas bärlinan olika mycket. (större sido-/vridkrafter med två bärlinor vid hussockeln)
Om golvåsen skall fästas mot sidan av bärlinan, är det balkskor och ankarskruv/spik som gäller.
Störst nytta (beroende på konstruktion) kanske dubbla bärlinor mitt under altanen skulle medföra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.