Hej,

Jag har kastat ut badkaret och köpt mig en duschkabin och innan jag ställer den på plats måste jag ta bort en befintlig PAX-fläkt som bygger så mycket på djupet att den blir i vägen för kabinen. Jag ska nu skaffa mig en annan fläkt och lurar på en Fresh Intellivent då den max bygger 30 mm. Min förhoppning är att jag ska slippa ta upp en ny kanal i ytterväggen och därmed nyttja befintlig.

Jag undrar hur stor avståndet måste vara mellan fläkt och kabinvägg för att luften ska kunna passera tillfredsställande? Underkant på kanalen är placerad på en höjd av ca 2 m i ett badrum med en takhöjd på 2.40 m. Kabinens höjd är 2.15 m vilket gör att överkant kabin hamnar i höjd med överkant fläkt. Detta gör att kabinen täcker en eventuell fläkt. Jag kommer att max kunna ha ett utrymme på 10 cm mellan fläkt och kabinvägg men önskar gärna krympa detta om det är möjligt, blir snyggare och mer praktiskt för mig att placera kabinen så nära väggen (fläkten) som möjligt. Sett från sidan kommer kabinen att täcka fläkten med ca 50 cm, sedan är det fritt utrymme (40 cm) från kabinens slut fram till nästa vägg .

Kommer detta att fungera eller måste jag ta upp en ny kanal?
 
Någon som vågar ge sig på en gissning? Har blivit aviserad att kabinen kommer idag så lär ta och beställa en fläkt.
 
För att få samma fria area som fläkten har bör du ha ca 2,5-3cm fritt framför fläkten om den är 100mm rör.
Är fläkten 125mm bör du ha ca 3-3,5cm fritt framför.

*Med viss friskrivelse för felräkning då jag inmundigat lite rödvin. :D
 
Så nära duschen som möjligt tycker jag. Har själv utsuget mitt ovanför duschen och man ser ångan sticka "rätt ut".

Dock har ju jag en kanalfläkt så det är bara själva utsuget som sitter där, fläkten sitter uppe på vinden ;)
 
Tack för svaren. Jag hoppas att du inte har pimplat för mycket Tjoa för nu är fläkten beställd mot bakgrund av din uträkning :D
 
Cabrera skrev:
Tack för svaren. Jag hoppas att du inte har pimplat för mycket Tjoa för nu är fläkten beställd mot bakgrund av din uträkning :D
Va? Det där har jag inte skrivit... :D;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.