Delikat fråga, kant i kant eller "takpappsavstånd"?
 
Utan att veta egentligen så skulle mitt spontana svar bli att det ska vara mellanrum.
 
Jag byggde uteplats av sibirisk lärk förra året. Jag fick rådet att lägga 3 mm mellanrum, vilket jag kanske inte följde helt, utan det blev lite mindre på några ställen.

Om jag skulle lägga om den hade jag lagt med 5 mm överallt. På vintern sväller brädorna och behöver lite utrymme. I mitt fall är springorna nästan helt borta när brädorna blir genomfuktiga.

/Bosse
 
Hej
Ja undrar bosse, hur ser ditt lärträ ut nu (efter ett år) vi är inne på att lägga lärk men har hört att blir grått så fort. MVH Lisen
 
Hej!

Alternativ 1: Olja med linolja direkt efter läggning. Då bibehålls den gyllene nyansen.

Alternativ 2: Gör ingenting (danskarnas favorit). Då grånar träet, precis som teakmöbler, men får en härlig silvergrå nyans.

Själva väntade vi lite för länge med att olja och jag valde då en något pigmenterad olja för att snabbt få upp den gyllene nyansen igen. Det blev rätt fint och jag får känslan av att träet blir lite mer motståndskraftigt mot smuts i regnvatten o dyl...

Jag försöker bifoga en bild av hur det ser ut idag (1 år gammalt).

altan.jpg
 
Nyfiken....Hur mycket kostar det med lärk? Ska bygga en altan på ca 25kvm.

R
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.