Köpte mig en kapacitet givare för mitt hemmabygge.
Monterade denna i veckoförrådet till pelletsen och vidare till en shelly.

Så nu får jag påminnelse i telefon när pelletsen börjar ta slut.

Dock till mitt problem.

Givaren e lite för känslig. Så fort pelletsen rör sig så kan det bli en notis i telefon. Inte varje gång men ibland får jag 3-4 notiser ändå att det finns pellets framför givaren.

Man kan justera känsligheten i bak på givaren. Men står inte åt vilket håll. Och det finns lixom ingen änd läge på justeringen.

Hur justerar man detta?

Kapacitiv närhetssensor LJC18A3-B-J/EZ/DZ använd för att mäta nivån på pellets i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en produktbeskrivning för en kapacitiv närhetssensor för hemmabygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kapacitet givare monterad i veckoförrådet med justeringsknapp och ansluten kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack.

Tänker jag rätt eller fel nu.. Jag vill väl ha mindre känslig?

Den varnar för lätt. Häller jag i pellets så ligger ju hela sensorn tänkt i pellets. Och den varnar lite spontant till och från ändå att det finns pellets.
 
Koppla in en liten glödlampa mot givaren du kan ha det parallellt med puckens ingång. Då ser du enkelt hur den reagerar på olika fall med täckning av givaren och hur justeringen blir. Samtidigt är det så att din givare verkar vara tvåtråds och utan en liten last kan det säkert bli mer osäkert hur pucken triggas. Den ingången är mycket känslig och egentligen tänkt för ren kontakt så ett litet motstånd som last är inte fel med den typen givare.
 
J jonaslatt skrev:
Tack.

Tänker jag rätt eller fel nu.. Jag vill väl ha mindre känslig?

Den varnar för lätt. Häller jag i pellets så ligger ju hela sensorn tänkt i pellets. Och den varnar lite spontant till och från ändå att det finns pellets.
Jag tror du tänker fel. Om den är okänslig känner den inte pelletsen.
Förslaget med lampa är bra.
Om den spontant tappar signalen att det finns pellets så kanske du kan fördröja larmet så den inte larmar för korta bortfall av signalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.