Efter att vi fått hem vår pyrolysugn från Siemens konstaterar jag i "inbyggnadstips & måttskisser" som finns på deras hemsida att det skall vara minst 40mm mellan ugnens sida och närmaste vägg.

Detta är inget jag sett i några broschyrer eller hört av några säljare, och följdaktligen är inte vårt kök utformat därefter. Vi har alltså en vägg kloss an mot ugnen. Eller rättare sagt; kloss an mot skåpet i vilket ugnen skall stå.

Någon som har en pyrolysugn och haft problem med att en ev. vägg bredvid ugnen tagit skada?
 
Vi har pyrolysugn inbyggnads - Bosch - det var inga speciella mått där inte.
Visst blir det varmare med pyrolys men oftast så har de extra isolering också....
 
Är verkligen ugnen 60 djup??. Min ugn går inte hela vägen till väggen. Det måste finnas plats för kontakt etc. Man skall/bör borra hål i botten på skåpet så att luftning kan ske. Jag har en även en liten spalt i sockeln.
 
nissle skrev:
Är verkligen ugnen 60 djup??. Min ugn går inte hela vägen till väggen. Det måste finnas plats för kontakt etc.  Man skall/bör borra hål i botten på skåpet så att luftning kan ske. Jag har en även en liten spalt i sockeln.
Nja. Det är inte djupet som är problemet. Det skall alltså vara 40mm 'fritt' till närmaste vägg i sidled.

Blev riktigt konfunderad när jag ringde till Siemens kundtjänst och fick tala med en teknisk 'expert'. Han hade aldrig hört talas om detta avstånd. Påtalade då att både stod skrivet och illustrerades i deras egna rekommendationer, men han kunde inte förstå det då en pyrolysugn inte skall bli varmare än 70 grader på höljet.

Däremot rekommenderade han ett isolerande material på utsidan av den vägg som, i vårt fall, ligger an mot kylskåpet.

Nåväl, vi får väl se om vår vägg klarar sig efter första ugnsrengöringen (som faktiskt skall bli ett sant nöje med pyrolys....)....
 
Don Tom skrev:
(som faktiskt skall bli ett sant nöje med pyrolys....)....
;D Skriv hellre "ett rent nöje" ;) ;)
Du kommer att bli himla nöjd!
 
Jag kollade hemmavid.

Pyrolysugnen blir inte varm (=glödhet) på utsidan så det är bara å tuta å köra.
 
Jag är i exakt samma situation som Don-Tom var i för ganska exakt 3 år sedan. :)
Men det gäller en Bosch-ugn för min del.
Pratade också med Bosch/Siemens kundtjänst med ungefär samma reslutat... Så jag undrar:
1, Går det att montera en pyrolysugn utan avståndet på 40mm till väggen?
2, På andra sidan ugnen kommer vår frys stå(utan avstånd på 40mm). Kommer det funka att montera ugnen på det viset?
3, Blir pyroslysugnen varmare på utsidan(kanske främst sidorna i det här fallet) än en "vanlig" ugn?
 
Sannolikt ett sent svar - men för den som söker kan det vara intressant information; vår Siemens ugn har inte åstadkommit några som helst skador på väggen, trots att den är monterad kloss an.
 
Låter bra, nån som tycker man ska isolera mellan pyrougnen och kylskåpet som kommer stå närmast?
Har även köpt en ågnugn, bör den vara ovanför pyrougnen eller under?

/Magnus
 
Kanske det bästa är att kontakta tillverkaren och fråga? Jag är kontrollfreak och får erkänna att jag ringde och kollade upp sådant när jag bestämt mig för vilka vitvaror jag vill ha. Tog förstås extra researchtid men nu känner jag mig rätt trygg så det var värt det. Att installera inbyggnadsvaror korrekt är en förutsättning för att garantierna ska gälla.
 
Fick samma svar som andra som kontaktat supporten. Ingen egentlig förklaring men hänvisning till att de måste säga samma sak som det står i installationsbeskrivningarna. Vore intressantare att få förklarat vad det är som gör att detta extra avstånd behövs och vad utgångspunkten för måttet varit.

Är det väggen som kan ta skada? Är det ugnen som får otillräckligt luftflöde runt sig?

Det har ju gått en tid sedan denna tråd kom till. Är det någon som hunnit bränna ner sitt hus ännu? Kanske fått servicetekniker att vägra reparation av enhet monterad för nära vägg? Eller nedslag i besiktning av hus inför försäljning?

Själv upptäckte jag detta i sista skedet av genomgång av vårt nya kök. Det finns fortfarande möjlighet att öka från planert avstånd 32mm, men det ställer till det i dispositionen så jag känner mig tveksam till behovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.