Hej,
Vi (okej då, jag mer än min fru) funderar på att förbereda för en hemmabio-projektor i det hus vi bygger...dra el, tomrör etc. Vi har ett allrum där det är exakt 3.5 meter mellan framvägg och bakvägg. Räcker det för att kunna installera en projektor?

Om duken placeras vid framväggen, projektor (takhängd) och soffa (inte takhängd ;-)) mot bakväggen bör betraktningsavståndet öga-duk bli ungefär 3.2 meter. Funkar det? Eller är det för litet så att man bör välja ett annat större rum för hemmabio i stället?

Tacksam för kommentarer...
/ Oslox
 
Jag har min projektor i ett vardagsrum som är 4,2 meter brett med soffan pall mot väggen. Har 90" bild och tycker att det fungerar alldeles utmärkt (ingen screendoor alls). Fast det beror ju mycket på vilken upplösning din projektor har och hur stor bild du tänker ha.

Om jag skulle sitta på vardagsrumsbordet och titta på projektorduken så blir det väl knappt 3 meter och det känns lite för nära, men om man har lite mindre bild så är det nog inte något problem. Man brukar säga att man ska sitta 1,5 till 2 gånger så långt från duken som duken är bred beroende på hur hög upplösning projektorn har.
 
Jag satt ca 2.5 meter från min 110"-bild förut och det funkade utmärkt, härlig känsla blir det. Fast det gäller ju att skaffa en projektor som kan få tillräckligt stor bild på det korta avståndet, för min projektor krävdes 5 meter för den storleken på bild.
 
Jag rekomenderar dig, och er andra, att titta in på forumet på http://www.minhembio.com som är ett svenskt forum för hembionördar (som jag) och även andra, vanliga dödliga. ;)
Det finns extremt mycket med information & kunniga personer där. Det finns också ett underbart galleri där man kan få mycket inspiration för ett eget hembiobygge.
Mitt galleri ::)
 
Hur har det gått??? Får vi se lite bilder på hemmabion ;)
 
Kolla på prisjakt.nu på den modell du är sugen på. Leta upp egenskapen "Projiceringsförhållande"

Tex på min JVC DLA X35 är det 1,4 - 2,8 : 1

Det betyder att på mest vidvinkel får jag 1 meter bild på 1.4 meter avstånd så dina 3 meter mellan lins och duk ger mig en bild med en bredd på 2,14 meter. Dock ska man inte utnyttja extremlägena på zoomen pga att detta ger artifakter även på dyrare projektorer
 
biobygget_se skrev:
Hur har det gått??? Får vi se lite bilder på hemmabion ;)
Om trådskaparen:
Senaste aktivitet 2007-01-21 09:50
 
KnockOnWood skrev:
Om trådskaparen:
Senaste aktivitet 2007-01-21 09:50
haha japp såg det... Men tänkte att man kanske kunde väcka TS...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.