Hej!

Tänkte se om nån kan besvara min fråga. Vi skall installera vattenburen handdukstork i badrummet (totalrenovering) istället för det element som finns där idag. Till detta kommer vi koppla en elpatron med dold koppling.

Är det någon som vet hur nära en elpatron med dold koppling (svedbergs) får vara själva duschen?

Badrummet har mycket begränsad yta (3 kvm) och handdukstorken kommer hamna ovanför vårt badkar på dess kortsida. Det avstånd vi har från vägg till badkarsblandare är ca 165 cm.

Produktbeskrivning:
http://www.svedbergs.se/components/...ron Rektangular 300, 600W dold anslutning.pdf

Tacksam för all info! Antar att det har o göra med IP-klassning och zonindelning, men kanske någon specialare just för den dolda kopplingens skull.

Mvh Angelica
 
Vi kommer att installera en exakt likadan patron i vårt badrum. Den kommer att hamna på väggen mitt emot duschen. Dvs med ungefär samma avstånd som hos dig då vårt badrum är ca 160 cm brett. Dock har vi inte ett badkar utan duschväggar som kommer att hålla vattenstänk någorlunda borta (hoppas jag) från handdukstorken.

Vi har inte kunnat läsa oss till avstånd någonstans, men vår elektriker har sagt ok till att placera den där.
 
Okej, det är ju bra att veta, perfekt att ni hade samma avstånd med =)

Vårt badrum är ca 170 brett. Vi kommer som sagt att ha badkar, men duschade endast i badkar i tidigare boende- och det var ytterst sällan som det skvätte så långt bort. Men duschdörrar är förmodligen det optimala!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.