Hej,

Det här finns säkert i befintlig tråd men hittade tyvärr ej relevant info.

Enligt Husqvarna så ska man ha 35cm i avstånd till vägg och då lämnas ca 20cm oklippt yta. Vi har rabattkanter i plåt runt huset med grus innanför. Plåten sticker upp mellan 4-7 cm. Jag skulle gärna vilja att AM klipper bort så mycket gräs som möjligt utan att fastna eller skada knivarna. Default står det att AM passerar begränsningskabeln 31cm men kan ändras efter önskemål. Då borde jag ju iof kunna ändra värdet istället för att flytta kabeln om jag inte är nöjd. Men 35cm ut från hinder låter mycket.

Vad är era erfarenheter ? Tar gärna emot tips.

Mvh Jörgen
 
Sticker plåtkanten upp så mycket så kommer ju klipparen att krocka med dessa eller änu värre bli hängande på dem om man lägger slingan närmare än 35cm. Håll HQs rekommendationer så blir det bäst i längden, om man behöver trimma 15 eller 20 cm spelar mindre roll, tycker i alla fall jag;)
 
  • Gilla
Apipoulai
  • Laddar…
Här ställdes en liknande fråga
Se mitt och andras svar nedan

engs #997
30 aug 16:02
Om man vill lägga betong-/stenplattor runt något för att undvika kantklippning, samt att det kan finnas hinder på bortsidan plattan man vill undvika krocka med. Så får jag fram att de bör vara 25cm i bredd, eller har ni någon annan uppfattning erfarenhetsmässigt?

Tar man 35cm från ett större hinder enligt manualen och lägger tråden 10cm från kanten på plattan får jag 25cm kvar. Men på de ställen jag har tråden 10cm från plattor nu, så känns 25cm väl tilltaget på hur långt in på plattan den kör, iaf enligt ögonmåttet...

Kanske den kommer in 25cm i en viss vinkel mot tråden och man skulle kunna minska detta om det inte gör något att den krockar någon gång ibland?
Inläggslista Gilla Svara •••
quick #998
30 aug 18:26
35cm är tilltaget med marginal. För ställen där man absolut inte vill att den ska köra emot. 32cm brukar vara tight men kan gå emot nån gång ibland om det vill sig. Angående plattor så är ju 25cm minimum . Men jag har märkt oavsett hur nära man lägger tråden så klipps inte allt gräs hela vägen till plattan ändå. Det gräset närmst plattan vill hellre lägga sig ner över plattan än att bli klippt. Men det är snabbt fixat med trimmern ;-)
Inläggslista Gilla Svara •••
Robbalove
#999
30 aug 18:57
Har iofs bara erfarenhet av 310 men där räcker det (med originalinställningar) att placera slingan ca 30 cm från hinder om man kan acceptera att den nuddar hindret ibland. Sätter man den 32 cm från hindret, eller minskar inställningarna för sträckan den får passera slingan med ett par cm, bör man vara helt säker på att den inte vidrör hindret och då borde det räcka med en vanlig marksten som väl brukar vara 21cm på längden. Kan ju dock tänkas att 330 behöver en aning mer utrymme då den ju är lite större.
Senast redigerad av Robbalove 2016-08-30
 
Själv justerade jag kantklippningsavståndet till 28 cm för att just få så lite som möjligt kvar att trimma.
 
Vi körde 35 cm för att vara på den säkra sidan och den vänder med ca 2-3 cm kvar till fasad och plåtkanter etc så det fungerar väldigt bra :) . Tack för info !
 
  • Gilla
erdan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.