Jag tittar på nya vitvaror och ska ha inbyggnadsugn+häll. Många hällar styrs ifrån reglage på ugnen. Då undrar jag hur långt ifrån varandra man kan placera dessa eller är det direkt under som en vanlig spis som gäller då?
 
Ja, det är väl mest praktiskt. :)
 
Jag kanske inte alls har förstått vad du menar, men här är mitt svar:

Hällen har ju alltid egna vred/knappar som sitter på själva hällen!

Inbyggnadsugnen har sedan sina...

:)
 
Möjligt att det är mest praktiskt men det stämmer inte med våran tänkte planlösning. Så det får bli separat inbyggnadsugn och häll med egna kontroller isåfall. Hade behövt ca 2m sladd då våran ugn kommer befinna sig i ett högskåp till vänster om hällen. Avstånd 40cm. Men sladden måste givetvis vara längre så man kan göra snygg installation.
 
Finns det hällar som styrs från inbyggnadsugn fortfarande?
 
Git o Lars Lindström skrev:
Finns det hällar som styrs från inbyggnadsugn fortfarande?
Finns på IKEA.
 
Kolla på www.tretti.se så kommer ni se att bl.a. siemens har många hällar som det står "....kan bara kopplas ihop med ugn **** pga reglagen sitter på ugnen".
 
De kallas för inbyggnadsspis. Vi har också satsat på det eftersom vi har hört mycket negativt om hällar med touchknappar.
Köpt ugn och häll från Whirlpoool, där häll styrs från ugnen (som på en spis).
 
Jag trodde inte ens detta fanns...!

Men det känns ju väldigt opraktiskt att styra hällen från ugnen?? Man har ju ofta lite arbetsyta mellan dessa två.
 
Dannyboy skrev:
De kallas för inbyggnadsspis. Vi har också satsat på det eftersom vi har hört mycket negativt om hällar med touchknappar.
Köpt ugn och häll från Whirlpoool, där häll styrs från ugnen (som på en spis).
Vad är det som är negativt med touchknappar?
 
lbg skrev:
Man har ju ofta lite arbetsyta mellan dessa två.
Nä nä, inte när man har inbyggnadspis. Fungerar och ser nästan ut som en helt vanlig spis, bara lite mer inbyggt.
 
Ingen som vet hur lång sladden för styrningen sins emellan är?? Vore intressant att veta om det går att sätta en sån spis i ett högskåp 40cm bort om sladden räcker?
 
Tror inte de är mång centimeter då de är gjorda för att hällen skall sitta ovanför ugnen.
Enklaste är nog att fråga i en vitvaru affär.

Säker på att du vill ha hällreglagen vid sidan av hällen ?


/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.