Har tagit bort ett element i mitt gamla hus och funderar på att flytta ut det lite grann så att det blir lättare att komma åt att damma bakom. Idag är det 2.3 cm avstånd och då kommer man inte åt.

Finns något standardavstånd?
 
Hittade detta:

Placering av element

E lementen hänges lämpligen upp med ett avstånd till väggen på 20- 45 mm och med ett nedre mellanrum till golvet på 100- 150 mm. Uppåt bör elementet förses med ett fritt utrymme på minst 50 mm. Allt detta avser att understödja den värmeutväxling mellan element och rummets luft vilken är avsikten med arrangemanget. Isolerande skikt utanpå eller en isolerande vägg för nära inpå baksidan av radiatorn sänker rummets temperatur. Försåvitt man använder ett vattenburet värmesystem kommer vattnet att på återvägen från elementet att ha en högre temperatur än tänkt. En direktverkande elradiator kommer att hettas upp lokalt, varpå förhoppningsvis termotaten slår av innan överhettning blir följden. Dålig radiatorplacering kan även leda till ett större värmeläckage till utsidan huset än vad som är oundvikligt. Därför skall väggen trots allt vara väl isolerad, ehuru på rätt avstånd från elementet. Väggen bör också vara helt slät för att undvika dammansamling i samband med luftkonvektion. Konvektion är f.ö den huvudsakliga mekanismen för värmeöverföring från element till luft. En mindre del av värmen överförs genom direktstrålning.
 
Staffans2000
Plasera elementet mitt i rummet för optimal funktion!!!!!!!!!!!!!!
Använd ditt eget sunda förnuft.

El-element bör som sagt vad plaseras med viss försiktighet med tanke på brandfaran.
 
Staffan2000 skrev:
Plasera elementet mitt i rummet för optimal funktion!!!!!!!!!!!!!!
Använd ditt eget sunda förnuft.

El-element bör som sagt vad plaseras med viss försiktighet med tanke på brandfaran.
Givande svar du kommer med måste jag säga!
 
Staffans2000
Det tycker även jag.

Men för att undanröja varje form av tvivel hos de icke rättrogna.

mitt tips: Använd din egen skalle när "DU" placerarar dina egna element i DITT eget hus.
Är du nöjd med avståndet från vägg etc.
Då är allt "fina fisken".
 
Staffan2000 skrev:
Plasera elementet mitt i rummet för optimal funktion!!!!!!!!!!!!!!
Använd ditt eget sunda förnuft.

El-element bör som sagt vad plaseras med viss försiktighet med tanke på brandfaran.
Jag trodde att optimal funktion fick man om elementet värmde maximalt mängd kall luft med den värme elementet tillförs, och såg till att rotera den varma luften dit där vi människor finns, och ta tag i så mycket ny kall luft som möjligt i rotationsprocessen.

Vad jag har trott mig förstå innan innebär det att sämsta stället att ha ett elementet på är mitt i rummet, eller på en vägg mitt mellan två rum (blir ingen bra luftcirkulation, värmer "fel" luft). Det idealiska stället skulle istället vara under en eller annan kall-luftskälla (därför sitter de oftast under fönster). På vilket sätt är det idealiskt att ha det mitt i rummet?

--- Mats ---
 
Staffans2000
För maximal värmeväxling kräves största möjliga fria utrymme runt elementet,altså- mitt i rummet. Motsatsen är att sätta en välisolerad låda runt värmekällan.

Mitt i rummet är dock av givna skäl ingen praktisk placering,

Det är av komfortskäl elementen placeras under fönstren, (för att förhindra kallras).

Summa summarum: Är man själv nöjd med placeringen av elementen ur estetisk och praktisk synpungt = Höjd från golv, avstånd från vägg etc. i detta fall för att kunna damma. Då är elementen rätt placerade.
Med lite sunt förnuft kommer man långt utan stöd av byggnormer.

I sydeuropa däremot sitter elementen (om det finnes några) oftast direkt vid rörstammen mot en innervägg, därför att temperaturskillnaden ute/inne är mindre än här. och likaså problemet med kallras.
 
  • Gilla
Ahlbom
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
För maximal värmeväxling kräves största möjliga fria utrymme runt elementet,altså- mitt i rummet. Motsatsen är att sätta en välisolerad låda runt värmekällan.

Mitt i rummet är dock av givna skäl ingen praktisk placering,

Det är av komfortskäl elementen placeras under fönstren, (för att förhindra kallras).
.
.
.
Om elementet eller rummet är utrustat med tillräckligt bra fläktar är frågeställningen oviktig, det går att ha elementet mitt i rummet också. Samma gäller om rummet är så väl isolerat att det inte har någon plats där det är märkbart kallare än resten av rummet, eller om det inte är en stor skillnad i temperatur mellan rummet och dess omgivning. Men har man inte uppfyllt dessa villkor är placeringen av ett element mitt i rummet olämplig, det blir effektivast om det står där det är kallast.

När du skriver "för maximal värmeväxling kräves största möjliga fria utrymme runt elementet" har du ändrat verkligheten en aning för mycket.

Dels måste värmetransporten med i meningen: "för maximalt värmeväxling kräves största möjliga värmetransport från värmekällan till rummet". Skillnaden är att i det sista ingår cirkulationen av värmen i rummet (utan fläkt åstadkoms den av ett kontrollerat kallras samtidigt som kallaste punkten i rummet lyfts genom placeringen). Sedan kan man lägga till att "för maximal värmekomfort vid samma innetemperatur kräves största möjliga värmejämnhet i rummet".

Ditt eget exempel illustrerar det första fallet utmärkt. Problemet med en välisolerad låda runt elementet är inte att elementet inte är varmt längre, utan att vi bara värmer upp en viss del av luften i rummet, och sedan inte får nytta av den luften i resten av rummet, vi har stoppat värmetransporten. Om du istället för en välisolerad låda hade skapat en lika väl tillsluten låda av aluminium (hög värmekonduktivitet) pressande mot alla ytor av metallen i elementet (för att säkerställa värmeöverföringen), så har du trots att elementet inte har en stor fri yta runt sig åstadkommit en situation där förlusten av värme i rummet orsakad av lådan är väldigt liten. Det är inte största möjliga fria utrymme som är nyckeln, utan största möjliga värmetransport. Vi kan inte ändra luftens värmeledningsförmåga, så vi får istället jobba med dess flöde. I hus utan fläktsystem innebär det att vi måste tänka på var vi ställer elementet.

Det du beskriver som bara ett komfortproblem, kallras, är mer än bara ett komfortproblem. Har du inte fläktar är kontrollerat kallras (från den relativt sett kalla luften i rummets mitt till elementet vid fönstret som förmodas vara den tidigare kallaste platsen i rummet) den huvudprincip som utnyttjas för värmetransporten från elementer. Det är kallraset som skapar fläktandet runt elementet, samtidigt som den tidigare kallaste platsen ges en temperatur mer lik rummets övriga temperatur.

Vad du inte vill ha är ett element som står i rummets mitt och som genom att värma luften ovanför elementet i rummets mitt "suger" kall luft från kallaste stället (troligen fönstret) som sedan medför att den kalla luften skall ända från fönstret till elementet mitt i rummet innan den värms upp.

--- Mats ---
 
Staffans2000
Hej igen Mats. Nu har jag läst ditt inlägg några ggr. Om jag inte misstager mig så är vi överens i stort.

Min uppfattning ang. placeringen är endast byggd på max. värmeutbyte, och inte på någon annan aspekt, vilket jag tycker framgår av mitt inlägg.

Placeras elementet mot en vägg hindras luftflödet, samt att värmen strålar in i väggen från baksidan av elementet.
 
Staffan2000 skrev:
Hej igen Mats. Nu har jag läst ditt inlägg några ggr. Om jag inte misstager mig så är vi överens i stort.

Min uppfattning ang. placeringen är endast byggd på max. värmeutbyte, och inte på någon annan aspekt, vilket jag tycker framgår av mitt inlägg.

Placeras elementet mot en vägg hindras luftflödet, samt att värmen strålar in i väggen från baksidan av elementet.

Jag har också intrycket vi är överens i stort. Håller med om det du skriver ovan.

Då jag inte visste frågeställarens situation la jag till de faktorer som kan komplicera och påverka valet av placeringen, framförallt i äldre hus utan forcerad ventialtion.

Det är ett äldre hus jag har, jag minskade värmekostnaden runt 11000 KWH/år genom att arrangera om lite i elementen och värmepannans och värmepumpens koordinering. Detta gick att göra enbart för att huset hade getts en modern värmelösning (elpanna och värmepump) utan att fundera på hur det gamla huset var tänkt att fungera när det byggdes (oljepanna, varm skorsten, hög radiatortemperatur).

--- Mats ---
 
Staffans2000
Berätta gärna hur och varför elementen omplacerades.
 
Staffan2000 skrev:
Berätta gärna hur och varför elementen omplacerades.
Jag har skrivit lite mer utförligt om det på min websida (Reducing the needed energy to heat my house.

Men förenklat: Elementens storlek dimensionerades när huset byggdes för framledningstemperaturer på 85 grader (oljepanna). Killen före mig köpte luft-vatten värmepump. Den håller max 55 grader, och belastad går den gärna ner till 45 grader. Ett antal av rummen i huset klarade inte av att hålla 21 grader från den framledningstemperaturen,varför elpannan måste köras.

Det jag gjorde var att byta ut elementen i de rum som snabbast blev för kalla till element som var så stora att de hade samma uppvärmningskapacitet med värmepumpens framledningstemperatur som de dimensionerats för att ha haft med oljepannans. Dessutom var inte längre oljepannan igång, vilket ledder till att skorstenstocken inte längre var varm, vilket ledde till försämrad luftrörelse (ju bättre luftrörelse, dess lättare kan ett element åstadkomma värme i hela rummet). Så jag har installerat fyra små fläktar i huset för att tvinga ut den luft jag vill bli av med, och på det sättet också säkra att jag vet att ny luft kommer in genom frisklufsventilerna och cirkulerar i huset.

Sedan hade de tagit bort ett element i köket vilket ledde till kallt golv i köket (från källaren) samt svårt att få köket varmt alls, samt var det halv om halvt omöjligt att torka tvätt i källaren (fuktigt och kallt), så jag flyttade ner tre av de utbytta elementen i källaren och drog in nya rör och anslöt dem, det skapade värme underifrån till våningen ovanför (specifikt till köket som annars på grund av ett element för lite ställde stora krav på framledningsvärme för att hålla rumstemperatur).

Slutligen var värmepump och elpanna utrustade med var sitt styrsystempå ett tokigt sätt. Det var möjligt för elpannan att gå igång när värmepumpen hade räckt till, men värre ändå, det var möjligt för värmepumpen att stänga av för att elpannan klarade av att hålla värmen. Jag har spärrat dem så att elpannan aldrig är på utan att också värmepumpen är på, och bara om värmepumpen inte kan klara värmen på egen hand.

Samtidigt som jag gjorde det fixade jag komforten också, innan skiljde det mer än en hel grad mellan när det var som kallast (innan värmepumpen kommit igång och fått in värme i huset) tills det var som varmast (när värmepumpen slagit av men elementen fortfarande värmde lite till). 0.6 grader kom från hysteresen i termostaten, resten från fördröjningen från påslag till varmt framledningsvatten, respektive från avslag till kallt framledningsvatten. Numera skiljer det knappast ens 0.2 grader, men ändå kör värmepumpen i relativt långa pass (bäst driftmetod för värmepumpen).

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.