Vilket är minimiavståndet från dusch utrymmet till en takarmatur?

Såg en broschyr på COOP där det verkade OK att ha armaturen ganska nära duschen, kommer inte ihåg avståndet nu. Det fanns två bilder, en på svensk och en på europeisk zonindelning på IP-klassning, gäller det eller ska det vara gemensam standard?

Kjell G
 
S
Vad är det för armatur du vill sätta upp.....och var?

Du får montera en IP44 i taket i duschen om du vill.
 
OK, med IP44 behöver man inte bry sig om avstånd. Hur långt från duschen får en "vanlig" armatur sitta?

Kjell_G
 
I
I senaste numret av Vi i Villa finns en utförlig beskrivning med bild hur det ska vara i ett badrum.
 
S
Område 1: IP44.

Område 2: IP24 (IP21 om den monteras lägst 1,5 meter över golv. IP2X eller IPXXB för glödljusarmatur av isolermaterial med lampglob som omsluter hela glödlampan och som i sin helhet är placerad lägst 1,7 meter över golv.)

Område 3: IP21 (IP2X eller IPXXB för glödljusarmatur av isolermaterial med lampglob som omsluter hela glödlampan.)

Utanför område 3 räcker IP20.
 
imported_Byggaren skrev:
I senaste numret av Vi i Villa finns en utförlig beskrivning med bild hur det ska vara i ett badrum.
Det trista med att bygga nytt och bo i lägenhet under tiden är ju att man inte får Vi i Villa :rolleyes:

...men man får ju gå på mässor o liknande :)

I badrummet är verkar det ju inte så komplicerat som jag trodde, lösningen är IP44 såvitt jag förstår, till det jag behöver: taklampa, badrumsskåp o uttag.

Kjell G
 
S
Kjell_G skrev:
I badrummet är verkar det ju inte så komplicerat som jag trodde, lösningen är IP44 såvitt jag förstår, till det jag behöver: taklampa, badrumsskåp o uttag.

Kjell G
Nej det är inte så krångligt! Du nämner uttag också, du bör veta att du MÅSTE ha en jordfelsbrytare då också och det oavsett vilket uttag du köper eller var i badrummet du monterar det.
 
Nu har jag blivit tveksam igen. Elektrikern och jag talar inte alltid samma språk, han hävdade att duschen var ajabaja även för IP44.

Som jag läser föreskrifterna och de områden som beskrivs på en armatur jag köpt för spegelbelysning tvättställ så är det 60 cm radie från duschmunstycket? som är zon 1, den sträcker sig enligt samma beskrivning 2.25 m upp på väggen.

Så med 2.50 i takhöjd MÅSTE den väl få sitta rakt ovan duschen om jag nu skulle vilja ha den där???

Finns det nåt lägsta höjdmått ovanför tvättställ för belysning?

Kjell G
 
S
Din elektriker har fel, IP44 är lägsta kapslingsklass i zon 1. Och zon 1 går hela vägen upp till taket, inte 2,25. Tvättstället är i sig inte zonindelat. Lägsta höjd beror på var du har tvättstället i förhållande till badkar/dusch, se mitt inlägg högre upp.
 
Sawsaw har som vanligt helt rätt kan bara hålla med.

Det är däremot i område 0 som man inte får ha materiel SELV max 12 V AC eller 30V DC i IP 67 utförande och de skall vara speciellt avsedda för använding i Badkar/Duschkar.............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.