Tänkte bara dubbelkolla för i reglerna står det minst 20 cm från brunnen till badrumsväggen. Är det från själva plastbrunnen, silen eller klinkerramen man skall mäta enligt reglerna? Det blir nog en fyrkantig 90x90 duschhörna med infällbara dörrar. Hur skulle ni placerat brunnen? Minimått 20 cm från vägg eller "mitt i" duschen? Måste väl vara lättast att få till ett bra fall om brunnen är i mitten, dvs ca 45 cm från väggarna mätt centrum brunnen?
 
Jag skulle föredra att ha brunnen mitt i duschen, då står man med en fot på var sida när man duschar så jag skulle i ditt fall sätta den så som Du skriver, 45 cm fr väggen till centrum. Vad som gäller framgår av installationsbeskrivningen som följer med förpackningen annars.
 
Avståndet gäller till plastbrunnen, dock osäker på om det är till yttersta kanten på brunnen eller om det är där den börjar gå nedåt inne i brunnen.

Syftet med regeln är att det skall vara en ordentlig sträcka för brunnsmanschetten att sitta fast mot golvet, innan den kommer fram till kanten där den sträcks ned i bunnen av klämringen.
 
Redigerat:
vet du vilka plattor du ska ha i duschen så kan du ju mäta ut var det blir bäst att sätta brunnen
 
nino skrev:
vet du vilka plattor du ska ha i duschen så kan du ju mäta ut var det blir bäst att sätta brunnen
Tack för svaren grabbar! Tyvärr har jag inte bestämmt vilka plattor jag skall ha men jag tänker inte krångla till det för kakelgubben med några jättestora plattor. Sätter jag den i mitten så kanske man har ett bra utgångsläge? Blir snart gjutning av golvet så jag ska nu fixera brunnen.
 
Det finns brunnar som man kan sätta precis intill väggen (ska numera vara godkända såvitt jag vet). Vet tyvärr inte vad de heter. Tror de är hyfsat dyrare än "vanliga" brunnar, men de är onekligen både snygga och praktiska.
 
En trekantig brunn i hörnan är absolut det ultimata med tanke på fallet men dock är det mer krångligt och dyrare.

En normal brunn placeras vettigast som nämnts med 450-450 från väggar till centrum brunnen.
Är det en 800-dusch så blir ju då 400-400 vettigast.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
En trekantig brunn i hörnan är absolut det ultimata med tanke på fallet men dock är det mer krångligt och dyrare.

En normal brunn placeras vettigast som nämnts med 450-450 från väggar till centrum brunnen.
Är det en 800-dusch så blir ju då 400-400 vettigast.
Då får det bli 45 cm från väggarna mätt centrum brunnen! Vad jag förstått så bör lutningen på fallet mot brunnen inne i själva duschhörnan hålla sig inom 7mm/meter upp till 20 mm/meter?
 
T
Jannez69 skrev:
Vad jag förstått så bör lutningen på fallet mot brunnen inne i själva duschhörnan hålla sig inom 7mm/meter upp till 20 mm/meter?
Stämmer!

....och 5-10 mm/meter ute på övriga ytan!
 
Hej

Var står det att läsa att det skall vara 20 cm från väggen? Har gjort en ficka i väggen för tvättmaskin och torktumlare. Gjorde en tankevurpa då jag tänkte ha avloppen under maskinen vilket inte går praktiskt med slangen som då blir klämd? Så nu funderar jag på att sätta den strax framför och ha ett rör bredvid maskinen som går ner i avloppet.
 
Ett separat avloppsrör som ansluter till golvbrunnen är det rätta. Sedan du ansluter du tvättmaskin, kondenstumlare och avfuktare till detta rör.
 
Finns det avlopps rör i metall ( koppar ) då lösningen verkar bli att ha ett avlopsrör genom golvet bakom tvättmaskin och så var det innan också dock hade det såklart sprukigt. Så jag vill ha ett avloppsrör i metall exempelvis koppar med en plast mantel.
 
Vet inte om det går att lösa med kopparör, men avloppsrör i plast är normalt sett väldigt tåliga. Du orde inte behöva riskera att det spricker igen.

Du bör låta röret sluta strax över golvnivå, finns speciella kopplingar för övergång till tvättställsavlopp (från gråa till vita rör). Den övergången kan kapas när golvet är klart. Sedan sätter du ett vitt rör till rätt höjd.
 
Satt o skummade BKR:s regler häromkvällen, tror att den formuleringen om 20cm är borta, står bara att man ska montera enligt brunnstillverkarens anvisningar.

Jag kunde iaf inte se den längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.