Hej, jag har bytt dragregulatorn i pannan. Innan jag tömde pannan på vatten så stängde jag ventilen vid cirkulationspumpen för att inte behöva tömma hela systemet. Nu är det lögn i h.... att öppna ventilerna igen. Det är såna ventiler som skruvas med en plattmejsel. Ska man använda någon särskild sorts mejsel eller finns det något annat fiffigt man kan göra för att lossa ventilerna?

Med vänlig hälsning
Erik
 
E EBMTJ skrev:
Hej, jag har bytt dragregulatorn i pannan. Innan jag tömde pannan på vatten så stängde jag ventilen vid cirkulationspumpen för att inte behöva tömma hela systemet. Nu är det lögn i h.... att öppna ventilerna igen. Det är såna ventiler som skruvas med en plattmejsel. Ska man använda någon särskild sorts mejsel eller finns det något annat fiffigt man kan göra för att lossa ventilerna?

Med vänlig hälsning
Erik
De brukar finnas ett hål i mitten där en insexnyckel passar. Om du har sådan så kommer du får bättre grep med en insexnyckel.
 
Krilleman
Dessa ventiler är totalt värdelösa. Jag har slutar montera dessa sen länge. Kör på svarta gängade "halvor" och drar i vanliga kulventiler i gängan istället = Mycket bättre!

Och öppna åt samma håll som du stängde kan vara ett bra tips.(Alltså vrid tillbaka 90 grader i motsatt riktning) och använd insexnyckel som passar i hålet vid mejseltaget som redan nämnts!

Hand håller defekt ventil med synlig insexskruv och gänga, mot en himmelsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir svårt att hitta någon insexnyckel som passar här. Inte en bild som vinner några fototävlingar speciellt inte om skärpa skulle vara ett kriterium.
Osammanhängande cirkulationspump av märket GRUNDFOS, omgiven av rör, med svag bildskärpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Krilleman
Äldre Grundfos flänsventilsats RSK: 5732307, kanske den värsta av dom alla tråkigt nog. :thumbdown:

Ja då är det bara föröka med större mejsel! :seenoevil:

Grundfos flänsventilsats med två metallflänsar, gängade kopplingar, svarta tätningar och bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Äldre Grundfos flänsventilsats RSK: 5732307, kanske den värsta av dom alla tråkigt nog. :thumbdown:

Ja då är det bara föröka med större mejsel! :seenoevil:

[bild]
Äsch då, jag hade hoppats på saker i stil med "försök att värma på den" eller dansa baklänges runt huset medan du reciterar fader vår. Nu skulle jag inte tagit den senare varianten på allvar i och för sig. Det blir kanske att ringa rörmokarn på måndag han borde rimligt vis ha en mejsel passar lite mer exakt. Tack och lov så har jag ju trots allt lyckats vrida den en bit så i alla fall lite vatten verkar läcka genom och elementen blir varma, tur att det inte är -40 just nu.

Finns det förresten en modernare variant vd den där som har insex?
 
Krilleman
Om du ska ge dig på att byta ut dessa ventiler så byter du ju självklart även cirkulationspumpen till en nyare "snålare" variant (som visserligen kostar mer pengar) men med vanlig standardgänga (ej fläns) och då följer du mitt tips i inlägg #3 med gängade unionskopplingar för cirkulationspump och i dessa drar du i "riktiga" helt vanliga gängade fullflödes-kulventiler! (y)(y):D

Visserligen behöver du bygga om lite vid pumpen då, men passa på medans vädret är gynnsamt! :rofl:

Vanliga gängade pumpkopplingar finns i både svart utförande och mässing:
512261310.jpg

24360582.jpg

4502944_1.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om du ska ge dig på att byta ut dessa ventiler så byter du ju självklart även cirkulationspumpen till en nyare "snålare" variant (som visserligen kostar mer pengar) men med vanlig standardgänga (ej fläns) och då följer du mitt tips i inlägg #3 med gängade unionskopplingar för cirkulationspump och i dessa drar du i "riktiga" helt vanliga gängade fullflödes-kulventiler! (y)(y):D

Visserligen behöver du bygga om lite vid pumpen då, men passa på medans vädret är gynnsamt! :rofl:

Vanliga gängade pumpkopplingar finns i både svart utförande och mässing:
[bild]

[bild]

[bild]
Nja jag tror inte att jag ger mig på en sån ombyggnad. Tänkte mer om det vore en "snabbfix" om man behöver dra in rörisen nån gång i framtiden. Jag misstänker att elpatronen i acktanken har funderingar på pension så i samband med ett eventuellt byte av dessa. De bör ha suttit där sedan 88:a. Jag har tänkt låna mig en strömtång för att kunna mäta men inte nu medan det är vinter eller förresten mäta kan man ju göra ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.