Hej,
har problem med att min toatank (3 kubik) fylls upp alldeles för snabbt. Inom 2 veckor med 2 personer boende.

Har 3 toaletter och tänkte börja med att stänga av vattnet till dessa för att utesluta fel. Har 2 vägghängda Ifö toalettstolar, någon som vet var/hur jag gör med avstängningsventilen för att stänga av vattnet?



Mvh
Trond
 
  • Bild av en öppen inspektionslucka i en vägghängd toalett med synliga rör och en avstängningsventil markerad med en gul spak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde finnas ballofixer eller motsvarande avstängning på rören bit innan det kommer till spolmekaniken tycker jag - att rota där inne i hålet känns lite som 'försent'.


Om det fyller på 2 veckor så borde en eller ett par dygns avstängning på huvudkranen (slå bara på när nöden kallar och slå av igen efteråt) ganska snabbt märkas som att nivåhöjningen i tanken går avsevärt långsammare... då vet du i alla fall om det är kranvattenrelaterat eller om det kommer från annan väg.


Många som fått snabbt fyllda septitank har i slutändan berott på skada i själva tanken (varav de nära botten är svårast att hitta eftersom man nästan alltid ha fyllt över den nivån) eller att rörledningarna och skarvarna tar in vatten från grundvatten, dagvatten eller liknande.
 
  • Gilla
THammer och 1 till
  • Laddar…
Man ser om toaletter läcker, allt vatten rinner ner i skålen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack - alla rör ligger inne i väggen, så har inte hittat nåt sätt att stänga av (förutom huvudkranen).

Bra förslag m nivåhöjning - är sommarboende så ska gå på det. Magkänslan är att det är rörledningen det är fel på.

Finns det nåt sätt kolla specifikt om det är rörledningarna, eller är det enklare att byta båda tank och ledningar när man väl är igång?
 
3 m³ på 14 dagar blir 214 liter/dygnet, 8.9 liter i timmen eller 2.4 ml/s - jo det borde synas tydligt som en rännil då det motsvarar ca 48 droppar/s (1 ml = 20 droppar).

En toa som är oanvänd minst 1 dygn och öppen toalock, borde vara helt torr runt porslinet - rinner det så är det oftast i bakkanten och ofta är det också någon form av smuts/kalk/rost-rand om det pågått länge.

det svåraste är att hitta toalettspolningar som fungerar de flesta gångerna - men ibland inte stänger sig riktigt och det spolar och läcker länge - så gör till en vana vid toalettbesök nu i felsökningen att vänta till toatanken är helt full och att kolla en extra gång att det inte längre rinner i toaskålen innan man lämnar rummet. Det räcker med bara få tillfällen under en månad med en toa som inte sluta spola för att det skall väsentligt fylla upp septitanken
 
Redigerat:
Tack - syns inte när jag kollar i toan, men har en tydlig brun markering i skålen....får fortsätta undersöka...
 
T THammer skrev:
Tack - syns inte när jag kollar i toan, men har en tydlig brun markering i skålen....får fortsätta undersöka...
Kolla med en papperstuss på brunspåret och se om den blöts upp, även med 10 droppar/s lär det blöta upp pappret rätt fort., men det är risk att du har fler källor än en läcka här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.