Ska man endast ha avstängning nere mellen parallellkopplade tankar eller krävs det avstängning både uppe och nere så att kontakten mellan tankarna bryts helt?

Mvh
 
Kran vid nedre delen brukar vara brukligt - eftersom man inte ska rulla omkring dem :D ,så räcker det för att hindra cirkulation.
 
Om du har någon form av värme i tanken, elpatron exempelvis, måste expansionen kunna ske någonstans. Därför får du inte stänga en sån tank helt. Då kan det bli för högt tryck i den.
 
Det blir ju en del värmespridning via diffusion även om cirkulationen bryts, men den kanske är försumbar? Jag tänker bara använda tekniktanken sommartid och är rädd för expansionsrelaterade problem om jag stänger av den andra tanken helt.

Mvh
 
Det finns ingen värmekälla i tanken, men det blir ju en viss temperaturskillnad ändå. Förmodligen inte tillräckligt stor för att orsaka problem, men jag är inte säker.

Mvh
 
tänker bara använda tekniktanken sommartid och är rädd för expansionsrelaterade problem om jag stänger av den andra tanken helt.
Inga problem om du inte har elpatron eller dylikt i tanken.
rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.