Hej! Mitt renoveringsprojekt är i slutfasen och det sista att montera är toalettstolen. Men det visar sig att själva utlopps/avstängningsventilen verkar ha skadats vid transporten eller var defekt från början då den är helt ny och har legat nerpackad. Den fattas i alla fall och verkar ha slitits av. Enligt Bygghemma ska nån från Gustavsberg komma och laga den men har ingen aning om när eller hur. Vill gärna inte gå utan toalettstol i flera veckor till. Skulle jag kunna laga den själv?

Såhär ser det ut:
Närbild på vit keramik med trassliga plasttrådar som sticker ut ur ett hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär ser anslutning till vatten ut (sitter ingen avstängningsventil på den)

Hand håller en flexibel vattentilslutningsslang framför en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips tages emot tacksamt!
 
Ser ut som intagningsventilen behöver bytas, du får använda en hink till att spola med
 
T tergo skrev:
Ser ut som intagningsventilen behöver bytas, du får använda en hink till att spola med
Den är inte monterad än så jag tänkte att man kunde lösa det innan den monteras? Men det är klart, då kan den ju användas i alla fall med en hink!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
E Edda skrev:
Hej! Mitt renoveringsprojekt är i slutfasen och det sista att montera är toalettstolen. Men det visar sig att själva utlopps/avstängningsventilen verkar ha skadats vid transporten eller var defekt från början då den är helt ny och har legat nerpackad. Den fattas i alla fall och verkar ha slitits av. Enligt Bygghemma ska nån från Gustavsberg komma och laga den men har ingen aning om när eller hur. Vill gärna inte gå utan toalettstol i flera veckor till. Skulle jag kunna laga den själv?

Såhär ser det ut:
[bild]

Och såhär ser anslutning till vatten ut (sitter ingen avstängningsventil på den)

[bild]

Tips tages emot tacksamt!
Hej!
Din toalettstol har högst troligtvis en löstagbar cistern.
Med två skruvar på vardera sida om cisternen så går porslinet att lossa.

Slangen, som går från cisternen är helt trasig enligt din bild, det är inget du kan laga eller "temporärt fixa" utan att byta hela den slangen från cisternen.

När Gustavsbergs utskickade montör kommer hem till dig, kommer han högst troligtvis lossa denna cistern och byta denna slang.
Så, antingen lossar du allt, och byter den själv.
Eller inväntar G.B montör för att göra det.
Tyvärr, i ditt fall, så går det inte att temporärt lösa, innan montören kommer.
Antingen gör du dennes jobb, eller så inväntar du denne att göra samma jobb.

Hoppas det löser sig.
 
L Lilla Lila skrev:
Hej!
Din toalettstol har högst troligtvis en löstagbar cistern.
Med två skruvar på vardera sida om cisternen så går porslinet att lossa.

Slangen, som går från cisternen är helt trasig enligt din bild, det är inget du kan laga eller "temporärt fixa" utan att byta hela den slangen från cisternen.

När Gustavsbergs utskickade montör kommer hem till dig, kommer han högst troligtvis lossa denna cistern och byta denna slang.
Så, antingen lossar du allt, och byter den själv.
Eller inväntar G.B montör för att göra det.
Tyvärr, i ditt fall, så går det inte att temporärt lösa, innan montören kommer.
Antingen gör du dennes jobb, eller så inväntar du denne att göra samma jobb.

Hoppas det löser sig.
Tack för ett utförligt svar! Har kollat i cisternen nu och det är en slang som verkar gått sönder men som verkar vara specialgjord just för denna stolen. Kollade runt om man kunde köpa den nånstans men kan inte hitta den i lager nånstans på nätet. Kostar dessutom 800 spänn.
Så imorgon monterar de stolen samt avloppsröret så får jag vänta med vattenkopplingen tills reparatören kommer. Tackar igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.