Jag vill stänga av vattnet till köket då jag ska undersöka en diskmaskin som läcker.

Vridit diskmaskin avstängning till off. Detta är korrekt?

För att också försäkra att vattnet är stängt söker jag efter en balofix till kranen men hittar inget i underskåpet.

Vad ska jag göra ?
 
  • Kromad köksblandare med en stråle vatten som flyter ner i en rostfri diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och kablar löper längs en vägg, säkert inom en byggnad eller anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett buntat nätverk av ledningar och rör mot en vit vägg, möjligen installationsinfrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av rör och kablar, fastsatta mot en vit vägg, med klamrar och ledningshållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avstängningen sitter antagligen inte i skåpet utan vid servisen/centralen. Du får göra systemet trycklöst och tappa av.
 
S Småbrukaren skrev:
Avstängningen sitter antagligen inte i skåpet utan vid servisen/centralen. Du får göra systemet trycklöst och tappa av.
Tack för info. Vart ligger servisen / centralen?

Detta är det inkommande vattnet till huset som jag stängt av
 
Bild
 
  • Rörmokarverktyg, rör, Milwaukee-batteri och vägg med rörmokarremsa i förgrunden. Snett perspektiv, oordnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska av men det kan fortfarande komma vatten. Inte direkt din fråga men relaterat till den. Oftast brukar det vara de där plastiga flexslangarna som går sönder. Du kan dra ut diskmaskinen och köra igång den så ser du var vattnet kommer ifrån. Har du en pöl med vatten som sakta kommer underifrån maskinen brukar så ofta vara fallet. Då behöver du bara bryta vattnet in till maskinen, koppla ur skiten och sätta in en ny för 150kr typ.
 
Om du drar igång maskinen efter att stängt av vattnet och inget vatten kommer in i maskinen när du kör så är du på säkra sidan.
 
A AktorEns skrev:
Bild
Om du öppnar en kran nu så har du snart inget tryck. Då kan du börja koppla loss men det finns stående vatten i ledningarna.
 
Maskinen verkar funka igen nu efter att jag dragit ut och hållit på. Var ett fel relaterat till överfyllnadsskydd som larmade.

Men till frågan om avstängning, jag har en bvp med varmvattenberedare. Är det ändå tillräckligt om jag stänger av det inkommande vattnet såsom jag nu gjorde? ...funderar på varför det inte finns en avstängning till köket separat. Vad säger ni ?
 
Om systemet är trycklöst så kommer det inte påverka vattnet i din varmvattenberedare.

Självklart bör varje rum/maskin/blandare/kran ha en enskild avstängning för underhåll och byte.

Dumhet och snålhet ligger nog bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.