Hjälper till att riva lite i en villa, och ska stänga av vattnet först. Hittade följande kran som antagligen inte motionerats på 10-20-30år (typ). Det gick med nöd och näppe för mig att dra åt den med en stor polygrip.

Går den att smörja på något sätt?
Ser framför mig den dagen det läcker någonstans, ingen lyckas dra åt kranen (varken jag eller polygripen är här) och huset blir mer av ett akvarium :)

5-56? WD40 osv? Vad tror ni som faktiskt har en aning? :D
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335560521.491143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335560532.225330.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, tack Benji, riktigt bra ide. Men jag ska nog vänta med det tills en riktig röris kommer, jag är nybörjare så det skriker om det.

Precis vågat installera min första ballofix :) känns läskigt med så tjock diameter (mkt vatten) men jag kan ju köpa hem allt som behövs!

Men att smörja den bör väl inte skada den ventilen som finns?
 
Passar på att fråga om en sak till, du verkade ha lite koll (så slipper jag göra en tråd till)

Skulle riva ut gamla muggen, såg att det fanns en avstängningsventil till toan, drog åt den, kontrollerade att inget vatten kom i tanken. Började kapa och fick av utgående röret, märker när jag är igenom att ventilen inte håller tätt. Hade jag vetat så hade jag kapat högre, nu har jag kapat alldeles intill, vet du om det finns nån form av plugg/expander för att täta? Rören ska bytas ut snarast, jag ska bila ur golvet såfort ryggen är bättre så det handlar bara om ett par veckor max tills det är bytt, men det är lite irriterande att man måste pass med hink där sålänge. Tänkte om det fanns något man kunde åka till närmaste varuhus (Sthlm) och plocka upp. :)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335566432.073950.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som det ser ut det bara hink som gäller tyvärr och när du ska byta gamla ventilen efter vattenmätare mot en kulventil tänk att köpa rätt ventil som är godkänt för kallvatten ( det har nåt med kullan i ventilen att göra,kallvatten klassas som livsmedel) annars släpps kemikalier från kullan i vattnet som man dricker/laga mat med.
Bilden på kulventilen på länken övan är för värme system och inte kallvatten med generellt sätt visar en kulventil.
 
Krilleman
WC-ventilen på bilden är alltså till för värme enligt Hamid!
Eller menar Hamid att kilslidsventilen i mässing på översta bilden är en kulventil?!
Är det bara jag som är undrande???!!!

Översta bilden på inkommande ventil passar alldeles ypperligt för vatten och det är en kilslidsventil av mässing!!!

Den understa bilden vid WC:n är en hederlig gammal WC-ventil i förkromad mässing. En typ av nålventil. Alltså ingen kulventil det heller.........
Båda passar alldeles ypperligt i tappvatten och har så gjort i massor med år!

Men kan du inte komma åt att kapa på själva anslutningsröret och bara sätta en vanlig propp? Ser ut att vara 15mm eller 16mm rör. Men det bygger ju på att du kan stänga din gamla inkommande ventil igen... Kanske för vanskligt?
 
Redigerat:
Jag fattade det som att han menade att ventilerna på länken till Rinkaby inte skulle gå att ha på kv.
Står inget om de iof men jag skulle inte ha några betänkligheter om att sätta de på vatten iaf.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.