Hjälper till att riva lite i en villa, och ska stänga av vattnet först. Hittade följande kran som antagligen inte motionerats på 10-20-30år (typ). Det gick med nöd och näppe för mig att dra åt den med en stor polygrip.

Går den att smörja på något sätt?
Ser framför mig den dagen det läcker någonstans, ingen lyckas dra åt kranen (varken jag eller polygripen är här) och huset blir mer av ett akvarium :)

5-56? WD40 osv? Vad tror ni som faktiskt har en aning? :D
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335560521.491143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335560532.225330.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, tack Benji, riktigt bra ide. Men jag ska nog vänta med det tills en riktig röris kommer, jag är nybörjare så det skriker om det.

Precis vågat installera min första ballofix :) känns läskigt med så tjock diameter (mkt vatten) men jag kan ju köpa hem allt som behövs!

Men att smörja den bör väl inte skada den ventilen som finns?
 
Passar på att fråga om en sak till, du verkade ha lite koll (så slipper jag göra en tråd till)

Skulle riva ut gamla muggen, såg att det fanns en avstängningsventil till toan, drog åt den, kontrollerade att inget vatten kom i tanken. Började kapa och fick av utgående röret, märker när jag är igenom att ventilen inte håller tätt. Hade jag vetat så hade jag kapat högre, nu har jag kapat alldeles intill, vet du om det finns nån form av plugg/expander för att täta? Rören ska bytas ut snarast, jag ska bila ur golvet såfort ryggen är bättre så det handlar bara om ett par veckor max tills det är bytt, men det är lite irriterande att man måste pass med hink där sålänge. Tänkte om det fanns något man kunde åka till närmaste varuhus (Sthlm) och plocka upp. :)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335566432.073950.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder