Jag har haft fjärrvärmecentralen avstängd under december och fick en räkning med förbrukningen 200 kWh, inte mycket att hänga upp sig på, men jag funderar på om det inte borde vara 0.

Ventilerna till radiatorsystemet och varmvattnet är helt stängda och strömbrytaren inne i fjärrvärmecentralen är av. Däremot är ventilerna på leverantörens fram/retur-ledningar öppna för att fjärrvärmevattnet ska kunna cirkulera och då går det ju genom värmeväxlaren. Det verkar alltså gå åt omkring 300 watt kontinuerlig effekt för uppvärmning av växlaren. På årsbasis blir det ju 2400 kWh.
 
FG skrev:
Jag har haft fjärrvärmecentralen avstängd under december och fick en räkning med förbrukningen 200 kWh, inte mycket att hänga upp sig på, men jag funderar på om det inte borde vara 0.

Ventilerna till radiatorsystemet och varmvattnet är helt stängda och strömbrytaren inne i fjärrvärmecentralen är av. Däremot är ventilerna på leverantörens fram/retur-ledningar öppna för att fjärrvärmevattnet ska kunna cirkulera och då går det ju genom värmeväxlaren. Det verkar alltså gå åt omkring 300 watt kontinuerlig effekt för uppvärmning av växlaren. På årsbasis blir det ju 2400 kWh.
Jag hade ett liknande problem och då var det ventilen för tappvarmvattnet som inte stängde riktigt. Jag skruvade isär och motionerade den och sedan stängde den helt.
https://www.byggahus.se/forum/fjarrvarme-gas/260270-flode-pa-tomgang.html

På min reglerventil för vanliga värmen finns ett vred där man ställer vilket läge den ska vara i när den inte har någon styrsignal. (Som borde inträffa när man stänger av centralen.)
Vet inte om det är så på alla men det kanske är värt att kolla.
http://tornlinds.se/assets/ssy319-st%C3%A4lldon.pdf sida 3

Hoppas det ger nån ledtråd :)
 
Tack för input. Jag har dock kommit på lösningen. Jag hade bara dragit av strömbrytaren i skåpet och trodde att det då inte skulle bli cirkulation. Lösningen var istället att ha strömmen på och ställa fjärrvärmen i övervakningsläge för då blir cirkulationen 0.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.