Vi ska ha hit en elektrisk snubbe för att koppla bort ledningar i en vägg som ska rivas och en gammal 3-fas ledning som är obrukbar och tänkte på en gammal huvudbrytare som sitter på väggen i pannrummet. Slog av strömmen och kollade och skruvade bort locket. Kan dock inte lokalisera var ledningarna tar vägen då de inte verkar mynna i dosan i nära anslutning. Är ju rädd att det fortfarande är inkopplat på proppskåpet. Går just inte vidare till pannan.

Kan det vara väldigt tidskrävande att få denna bortmonterad?
 
  • Huvudbrytare med öppet lock och synliga ledningar och skruvterminaler på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Sannolikt går ledningen direkt till elcentralen utan mellanliggande dosor. Titta på gruppförteckningen om du kan lokalisera denna trefasgrupp. När den väl hittas kan den kopplas bort i elcentralen och sedan kan ni riva bäst ni vill. Det är ju bra att få bort kabeln i sig på det ställen där den inte kommer att kunna återanvändas. Det ser ut som att ett VP-rör är anslutet till strömbrytaren. Då är det en infälld ledning och det går kanske att dra ur ledarna ur hela röret med viss ansträngning.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sannolikt går ledningen direkt till elcentralen utan mellanliggande dosor. Titta på gruppförteckningen om du kan lokalisera denna trefasgrupp. När den väl hittas kan den kopplas bort i elcentralen och sedan kan ni riva bäst ni vill. Det är ju bra att få bort kabeln i sig på det ställen där den inte kommer att kunna återanvändas. Det ser ut som att ett VP-rör är anslutet till strömbrytaren. Då är det en infälld ledning och det går kanske att dra ur ledarna ur hela röret med viss ansträngning.
Måste fråga vad infälld ledning innebär?

Tittade på gruppförteckningen och det är 6 proppar utan säkringar, varav 3 är benämns huvudbrytare panna, och 3 i kolumnen brevid har fått sin förteckning överstruken. Väldigt svårtytt dock, nått kort på typ 5-6 bokstäver, 3 faser.

Får beklaga min brist på terminologi, om vad man benämner grupper och inte, osv.

Det är möjligt att det varit någon till apparat eller brytare i pannrummet, syns på väggmålningen att det suttit kablar och utanpåliggande don eller brytare på väggen. Sen två tomma VP rör som inte mynnar ut någonstans. Tänkte vilket fall spackla eller putsa över dem senare.

Öhm, en tanke som slog mig, nu har jag ju ett proppskåp med 6 pensionerade säkringar (grupper?), kanske vore lämpligare att installera en normcentral istället? Eller är jag för pang på rödbetan tro? :)
 
Och hela jobbet tar normalt under en timme, till det kommer lite resor och restid. Dom g:a säkringarna är minst lika bra som nya automater, enda fördelen med att byta central är att det då blir enklare att tex sätta in fler än en jordfelsbrytare så att man lätt kan dela upp huset så att inte hela huset blir svart om du skulle få ett jordfel. Kostnaden för att byta central ligger grovt räknat på mellan 5 - 10 000:-
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och hela jobbet tar normalt under en timme, till det kommer lite resor och restid. Dom g:a säkringarna är minst lika bra som nya automater, enda fördelen med att byta central är att det då blir enklare att tex sätta in fler än en jordfelsbrytare så att man lätt kan dela upp huset så att inte hela huset blir svart om du skulle få ett jordfel. Kostnaden för att byta central ligger grovt räknat på mellan 5 - 10 000:-
Hmn, jag tror vi låter den gamla sitta så länge.

Elektrikern ska ju främst hit för att dra om kablar från del av en yttervägg som ska rivas. Och med tanke på framkördningsavgift tänkte vi få in lite småjobb som vi inte har behörighet att göra, bl.a ska det där bort.

Misstänker att det blir billigare än att låta en elektriker komma hit enbart för att koppla bort en kabel. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.