Har 3 st gula 50mm kabelskyddsrör där kablarna ska in i en utomhus skarvdosa sittande på vägg ca 15cm ovan mark, se bild.
Rören är inte så vackra att titta på och efterom det ligger 100mm Pordrän går det inte heller att dölja dom på nått snyggt sätt med nån låda eller liknande mot väggen.

Skulle vilja ha nån form av tätt lock med kabelgenomföring i så jag kan avsluta det gula röret några centimeter under marknivå och sedan bara dra upp kablarna till skarvdosan.
Kan naturligtvis fylla med tätningsmassa men det hade känts bättre med en färdig lösning.
Nån som sett en sån lösning?

/Dea
 
  • gula rör 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det finns någon "färdig lösning", kapa rören under marknivå stoppa in lite isolering eller en hopknycklad plastpåse och linda på el-tape så blir det hyfsat tätt och det ramlar inte in jord och grus i rören.
 
Misstänkte nästan det, hittade det inte hos nån leverantör.
Tror jag kör krympslang med lim och hög krympfaktor och fyller runt kabeln med tätningsmassa.

/Dea
 
Misstänkte nästan det, hittade det inte hos nån leverantör.
Tror jag kör krympslang med lim och hög krympfaktor och fyller runt kabeln med tätningsmassa.

/Dea
 
  • Gilla
dari
  • Laddar…
art 30-934 Kjell o Co

Bara köpa och sen göra ett för litet hål med ett borr och sen dra igenom kabel så blir det tätt och fint.


http://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=193

art E 0661540 är annars det "vanliga" som isf används om det nu inte är bara en plastpåse i hålet ;) Men tycke att ändskydden för mastskydd funkar 10 gånger bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmt och 3 till
  • Laddar…
Jag är inte helt insatt men 15cm upp från backen låter på tok på lågt monterat tycker jag. Du bör dessutom ha ett kabelskydd monterat en bit nerstucken i backen och upp mot lådan. Mitt förslag är att höja lådan till en halvmeter minst och ha kabelskydd upp.

Bara plantera någon blomma framför om du lådan skymmer.
 
Perfekt, tack!



-=fullmoon=- skrev:
art 30-934 Kjell o Co

Bara köpa och sen göra ett för litet hål med ett borr och sen dra igenom kabel så blir det tätt och fint.


[länk]

art E 0661540 är annars det "vanliga" som isf används om det nu inte är bara en plastpåse i hålet ;) Men tycke att ändskydden för mastskydd funkar 10 gånger bättre.
 
Ser inte riktigt problemet med den låga monteringen?
Det blir en IP67-klassad skarvbox så miljön är inget problem.

/Dea


-=fullmoon=- skrev:
Jag är inte helt insatt men 15cm upp från backen låter på tok på lågt monterat tycker jag. Du bör dessutom ha ett kabelskydd monterat en bit nerstucken i backen och upp mot lådan. Mitt förslag är att höja lådan till en halvmeter minst och ha kabelskydd upp.

Bara plantera någon blomma framför om du lådan skymmer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dea_34, använder du krympslang för att täta ändan vet alla som ser det att det är en hempulare som varit i farten ;) det är ett typfall av det typiska hempulartecknet "överarbetning".
 
:D, sant... nu ska iofs själva inkopplingarna göras av elektriker då det behövs en del jobb i centralen också.
Det får bli masthylsan eller ändhuven om nått av byggvaruhusen har såna hemma.

elmont skrev:
Dea_34, använder du krympslang för att täta ändan vet alla som ser det att det är en hempulare som varit i farten ;) det är ett typfall av det typiska hempulartecknet "överarbetning".
 
Be plåtslagaren bocka till en Huv som skyddar rör och dosa. Så gör vi proffs.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Veckans trådlyft? Jag har samma fundering i princip, men jag undrar hur man ska resonera kring att det är öppet rakt ner i kabelrören? Regnar det inte in och blir det inte frysrisk i röret under vintern då? Samt djur som springer i rören, kanske en mus som fastnar?
 
  • Gilla
majster och 2 till
  • Laddar…
Lyfter även här - någon som kommit på ett tricks som finns tillgängligt 2024? De förra länkarna har dött tyvärr.

EDIT:
Kanske något sånt här, borra hål för kabel. I med lite tätmassa först sen på med locket?

https://rorfokus.se/produkt/andlock-kabelskyddsror/
 
Redigerat:
Fast roxtecs rörtätningar går på några tusenlappar styck. Plus moms. Men fint blir det. 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.