Vägg med mönstrad tapet och laserpassets röda linje som visar att tapeten är snett uppsatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tapet med prickigt mönster och en laserpassets röda linje som visar att tapeten sitter snett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har klantat mig lite under gårdagens tapetsering.
Avslutade tapetseringen igårkväll efter ett innerhörn och idag såg jag att jag lurade mig skälv igår efter att ha kikat med vattenpasset. Idag fick jag inte nästa våd att stämma med mönsterpassningen och kontrollerade då med laserpass och gårdagens våd sitter nu lite snett.
På väggen sitter nu treetex med renoveringstapet ovanpå.
Funderar på att ta ner gårdagens våd med tapetborttagare (ångmaskin) men vill inte sabba renoveringstapeten under.
Innan jag går loss med ångmaskinen tänkte jag höra mig för, finns det något annat bättre sätt att lossa tapeten utan att få med mig renoveringstapeten?
Tacksam för snabbt svar!
 
Delade du inte tapeten i hörnan?
 
thomas33 thomas33 skrev:
Delade du inte tapeten i hörnan?
Jag avslutade tidigare våd ca 2cm in på nästa vägg och tog en ny våd och skar bort lika mycket -2cm för att få det måttanpassat. Denna satte jag sedan ända in i hörnet.
 
Efter att du gått in med 1-2 cm på nästa vägg skulle du fortsatt med den avskurna våden.
Mönsterpassningen i hörnan kommer ändå inte att synas, bara viktigt att mönstret i övrigt ligger i våg.

Efter att du passerat hörnan, lodar du där avskurna skarven hamnar på nästa vägg och bryr dig inte om hörnan, för den kan vara både sned och skev.

Kör försiktigt med ångmaskinen och dra bort tapeten som kommit fel, eller spackla skarven mot renoveringstapeten innan du fortsätter.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Efter att du gått in med 1-2 cm på nästa vägg skulle du fortsatt med den avskurna våden.
Mönsterpassningen i hörnan kommer ändå inte att synas, bara viktigt att mönstret i övrigt ligger i våg.

Efter att du passerat hörnan, lodar du där avskurna skarven hamnar på nästa vägg och bryr dig inte om hörnan, för den kan vara både sned och skev.

Kör försiktigt med ångmaskinen och dra bort tapeten som kommit fel, eller spackla skarven mot renoveringstapeten innan du fortsätter.
Är i princip så jag gjort fast jag använde en ny våd för att få 2cm till för att kunna mönsterpassa i hörnet.
Skulle avslutat gårdagen med laserpasset istället för korta vattenpasset! Lätt att vara efterklok...
men du tror jag kan ånga på försiktigt och få bort den smala våden?
 
Lite snett i ett gammalt hus med tretex i väggarna hör till. Lär inte synas och ingen lär se det om du inte sätter upp en skylt som visar på det :)
 
  • Gilla
SopWa och 1 till
  • Laddar…
Du överarbetar! Jag kör med ett snöre och tyngd och ritar ett par streck med blyertspenna, där snöret hamnar för att få en linje att följa. Ingen målare mönsterpassar hörn, utan fortsätter med avskurna våden och jobbar då både effektivare och spar tapet.

Ja, bara du inte krämar på med för mycket ånga, så du även löser renoveringstapeten.
 
Kanhända jag överarbetar, men kan vara värt det i slutändan.
Här är bild på tidigare innerhörn med mönsterpass.

För övrigt körde jag på försiktigt och det gick rätt bra, behöver förmodligen spackla lite grann innan jag går på hörnet igen.
 
  • Ett innerhörn i ett rum tapetserat med mönstrad tapet, visar mönsterpassning och områden för spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Som @GoC skrev, lär det inte synas om mönstret blir lite förskjutet i hörnen.
Inte värt besväret, då inget hus är helt perfekt och du lätt får liknande problem som du fått med sned våd.
 
Har nu gått vidare, behövdes ingen spackling! :)
Trots vad ni sa, överarbetade jag och mönsterpassade. Nu sitter även våderna i lod! :p
 
  • Vägghörn med mönstrad tapet, välpassade våder i lod, ingen synlig spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Geatki
  • Laddar…
Hur som, tusen tack råden! :)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.