EcoAqua DripSystem-förpackning och droppmunstycken installerade i en kruka med jord och växter.
Visst vill du också njuta av sommargrönskan i din trädgård, men inte känna dig stressad och bunden av att vattna varje dag? Då ska du tävla här så har du chans att vinna ett automatiskt droppbevattningssystem från GreenLine, EcoAqua DripSystem (EADS-12). Det drivs av solenergi och anpassar bevattningen efter väderförhållande och säsong. 12 droppmunstycken och 15 m slang anpassas efter just dina krukor och rabatter, den har enkel installation och du kan med fördel ansluta den till din regntunna.
Totalt värde: ca 1 600 kr

Så här tävlar du:
  1. Gå in på Instagramkontot @greenline_of_sweden, gilla och följ sidan.
  2. Svara på frågan här nedan.
  3. Skriv svar och motivering till varför just du ska vinna i den här tråden.
Fråga: Ange 4 skäl till varför man ska använda automatisk bevattning?

Vinnaren utses fredagen den 15 maj.
OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vinsten skickas till vinnaren direkt från Miljöcenter. Vi tackar Miljöcenter för att de sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
Michi88
  • Laddar…
Orsakerna till bevattningssystem.
1. Man sparar vatten
2. Sparar på Miljön
3. Slipper be någon annan vattna
4. Blommor och växter mår bättre av att få lite men ofta, att det håller sig fuktigt och att man inte chock vattnar.

vi har först förra året påbörjat anlägga trädgården. Blev klar med tomten förra året. Så allt nytt nu och mer blir det. Ett sånt här system hade varit guld värt
 
Svar på frågan
1 regnvatten är bättre än klorerat kranvatten.
2 miljövänligt
3 Väder anpassat med mer sol ger med vatten.
4 man glömmer inte vattna

motivering.
Har flera somrar försökt lösa detta problemet hemma.
Har använt lösningar som finns med droppkorkar till flaskor Mm Mm. Grannen kan vattna men inte varje dag. Detta systemet hade löst mycket huvudvärk för oss.
 
Svar
1 Spara på det färska vattnet i kranen. Regnvatten är bättre för växterna än klorerat kranvatten.

2 Man kan ta hand om dagvatten, och låter det bli en tillgång med automatisk bevattning.


3 Du slipper be din granne vattna dina blommor och grödor


4 GreenLines automatiska bevattningssystem vattnar lite och ofta för att hålla jorden ständigt fuktig. Metoden förbrukar upp till 90% mindre vatten än vid användning av slang.

Motivering.
I år har jag för första gången ordentligt snöat in på grönsaksodling. Har fem olika sorters tomater i kruka på gång, två gurkor, chilli, pallkragar med sallad kryddor mm. Med en annalkande hemester med drömmar om att skörda allt som kommer upp, vore det för en tekniknörd som jag, fantastiskt att koppla upp ett bevattningssystem till allt detta.
 
Svar på frågan:
1 Regnvatten är bättre än klorerat kranvatten.
2 Få bort regnvatten från husgrunden
3 Minska förbrukningen av den begränsade resursen grundvatten
4 Behöver inte fråga grannen om hjälp med bevattning

motivering:
Har under många år tänkt på hur jag ska lösa detta problem och här har vi en komplett lösning som verkar fungera perfekt!
 
* Regnvatten är bättre för växterna än klorerat kranvatten
* Man behöver inte hitta "blom- och bevattningvakt" när man är bortrest
* Förbrukar mindre vatten jämfört med slang
* Håller jorden ständigt fuktig genom att vattna lite och ofta

Med en nyfödd hemma, som till på köpet kom några veckor för tidigt, så har jag börjat inse att energin inte kommer räcka till att ta hand om spädbarn, 2.5 åring och upprätthålla mina ambitiösa odlingsplaner för trädgården (och vattna alla de många plantor jag drivit upp från frö). Ett automatiskt bevattningssystem skulle därför vara ett välkomnat tillskott till familjen för att säkerställa att 2.5 åringen kan plocka hemodlade grönsaker och knipsa av alla blomknoppar precis som jag gjorde när jag växte upp. :)
 
Det finns många anledningar till att använda automatiskt bevattning, några är: ultimat bevattning för respektive plantor, ta vara på regnvatten istället för att använda från trädgårdsslangen, den vattnar växterna även fast man inte är hemma, bra för miljön och bra för växterna.

Jag skulle vilja vinna för att jag har lovat min gravida sambo att hon ska få sig ett växthus, jag håller nu på med grunden och känner redan nu att jag tagit vatten över huvudet, den här vinsten skulle underlätta något så fruktansvärt.
 
Min fru fyller 40 nästa vecka, och min plan är att i present ge henne ett efterlängtat växthus(projekt).
Just nu håller jag på och planerar mycket övrigt kring själva bygget, och det vore ett bekymmer mindre att veta att en lösning på automatisk bevattning redan finns!

Automatisk bevattning är ju nämligen självklart något som ska till, eftersom
1. Man genom att använda regnvatten sparar på behandlat kranvatten. Bättre för växterna utan kemikalierna, också!
2. Genom att ta vara på regnvattnet så blir det ju dessutom mindre fukt i marken kring växthuset.
3. Grannarna har fullt upp med att (manuellt) vattna sina egna växter, de ska inte behöva ta hand om vårt när vi är bortresta.
4. Den automatiska bevattningen ger en ständigt lagom fuktig jord, vilket växterna tycker är toppen!
5. Bonus - Det är ett utmärkt sätt att förenkla sin vardag på!

Det första steget i tävlingen kan jag dock tyvärr ej genomföra, eftersom jag av principiella skäl håller mig borta från instagram och liknande tjänster.
 
1) Följer och gillar ✔️
2)
) Bidrar till att vi kan hushålla och spara på vårt dagsfärska vatten. Regnvatten är också mycket bättre för växter, plantor och blommor! Automatisk bevattning värnar om miljön.
) Har man problem med att leda bort dagvatten från hus och grund. Då är användning av automatisk bevattning en lösning. Man tar hand om dagvatten och låter det bli en tillgång med automatisk bevattning.
) Det sköter sig själv, reser man bort så behöver man inte leta upp någon som behöver vattna växter, plantor och blommor.
) Vattnar lite och ofta, därför hålls jorden ständigt fuktig. Innebär även en effektiv besparing då man förbrukar 90% mindre vatten jämfört om man skulle använda vattenslang.
3) Jag har jämfört med andra bevattningssystem och detta bevattningssystem från Greenline verkar passa bäst in i vår trädgård. Då vi har en bit från regntunna som står vid huset och ner till vår köksträdgård där vi precis påbörjat vårt odlingsår. Då finns det extra slang som lakan förlänga transporten av vattnet ner dit och det tycker jag är bra. Även droppslangar och utbyggnadsmoduler kan behövas köpa till så vi kan utforma bevattningen efter vår odling. Vore alltså en dröm att få använda detta bevattningssystem! Håller tummar och tår ♻️
 
1 tekniskt smart system och anpassa efter väder samt säsong
2 älskar framtids tänkt
3 självgående
4 miljö anpassat system, drivs av förnybar energi

hade varit oerhört grymt att få ta del av denna tekniken och samtidigt veta att växterna alltid mår bra och får vatten oavsett om man är där eller ej. Hade varit perfekt för trädgården på landet.
 

Bästa svaret

T
1. för en minskad vattenåtgång, i vårt fall överhuvudtaget kunna vattna eftersom vi har en grävd brunn och bor i torra sydöstra Sverige
2. för att få en säker och jämn bevattning när det verkligen behövs. Genom att vattna från en regnvattentunna och inte automatiserat från vattenutkastare så säkerställer vi att brunnen inte blir tömd OM något skulle gå snett.
3. För att fara trygga med att bevattningen fungerar även om vi är bortresta. Vi behöver inte belasta grannar och vänner med att hålla liv i våra odlingar på sommaren
4. jämn och sparsam bevattning är mumma för växterna.

Solcellsdriven automatiserad bevattning är en genial uppfinning som kommer rädda livet på mina tomatplantor, sänka stressnivån hos mig och glädja familjen i tomatfrossa i sommar. Den nya odlingsbädden som färdigställs just nu kommer bli succé med automatisk bevattningsanordning.
 
1. Regnvatten är bättre för växterna än klorerat kranvatten
2. Man behöver ingen "grönsaksvakt" när man är bortrest.
3.Förbrukar mycket mindre vatten jämfört med slang.
4. Systemet håller jorden ständigt fuktig genom att vattna lite och ofta.

Vi håller på att bygga ett ekovänligt hus med så lite plast och kemikalier som möjligt. Vi vill kunna leva av vår plats på jorden (tomten) utan att lämna större fotavtryck. Genom ett sedumtak som tar hand om det mesta dagvattnet samt ett system som detta kan vi minska belastningen på naturen samtidigt som vi kan skapa fina miljöer för djur, växter och oss själva .
 
Varför automatiskt bevattningssystem?
1. Sparar vatten
2. Besparar Miljön
3. Slipper ta hjälp med vattning av grannen
4. Blommor och växter mår bättre av att få lite men ofta, att det håller sig fuktigt och att man inte övervattnar

Vi har precis skaffat sommarstuga med stor trädgård då tidigare ägare var mycket trädgårdsintresserad. Nu vill vi ta vid och utveckla trädgården ytterligare och sätta vår prägel och ett system som detta vara perfekt för oss då vi med gott samvete skulle kunna lämna stugan kortare perioder utan att alla växter far illa.
 
- 1: Man besparar brunnsvattnet och använder regnvatten som är mindre klorerat än kranvattnet.

- 2: Att ta hand om dagvattnet kan man låta det bli en tillgång för automatisk bevattning.

- 3: Du slipper krypa till korset och be din granne vattna dina blommor och grödor

- 4: GreenLines automatiska bevattningssystem vattnar lite och ofta för att hålla jorden ständigt fuktig. Metoden förbrukar upp till 90% mindre vatten än vid användning av slang.

Motivering:
Jag och min fru satsar på att bli självförsörjande till så stor mån som möjligt. Vi började vårt projekt förra året och var åtminstone självförsörjande på potatis förra året. Nu har vi tänkt att utöka vårt projekt med tunnelväxthus och fräsa upp större land. Med hjälp av denna smarta produkt skulle det spara oss så ofantligt mycket tid över till annat - som att plantera mer grödor :)
 
1. Regnvatten är bättre för växterna än klorerat kranvatten
2. Man behöver ingen "grönsaksvakt" när man är bortrest.
3.Förbrukar mycket mindre vatten jämfört med slang.
4. Systemet håller jorden ständigt fuktig genom att vattna lite och ofta.

Jag har precis byggt två stora odlingslådor, och för att få till en bra skörd skulle ett automatiskt bevattningssystem vara en fantastisk tillgång! En vinst skulle dessutom komma lägligt då vi precis lagt en stor summa pengar på att koppla upp oss på det kommunala vattennätet. Vi skulle alltså spara in både pengar och dricksvatten med ett automatiskt system att koppla till regnvattentunnan!

mvh Jenny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.