Hej! Har byggt upp ett grishusruin till kallgarage samt slaktbod. Min fråga är hur jag skall avsluta folien som hänger ut! Vill gärna att den skall vara spänd och tät mot fotbrädan så det inte kan blåsa in mellan underlagsfolien och fotbrädam och in i huset. Men vill samtidigt inte att det skall synas…

Tanken är också att isolera taket invändigt för att kunna hålla en någerlunda jämnt temp. Kommer som max att ha ett litet elelement för att hålla det frosfritt när man hänger djur på vintern. Jag misstänker att mina fina takfotsbrädor måste justeras så det kan ventilera upp luft mellan folie och framtida isolering.
Kan jag då borra hål i undre brädan typ 30mm diameter och 25 cm mellanrum hellavägen? Räcker det som ventilation? Sedan myggnät på insidan.
 
  • Stenhus med rött tak och detaljer, omgiven av träd i dunkelt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person arbetar på lada, isoleringsmaterial syns under taket, gammalt stenhus, kvällsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödfärgad byggnadskant, träkonstruktion, vit plastfilm hänger, gråsten, träd i bakgrunden, mörkt sky, utomhusvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkel av rött trägolv och isoleringsmaterial i ett oavslutat utrymme, damm och smuts synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmtak i första plan, rödmålade trätrappsteg, slitna, med damm och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
B Bullebock skrev:
uin till kallgarage samt slaktbod. Min fråga är hur jag skall avsluta folien som hänger ut!
Sätt en tunnare läktbräda ovanpå och måla den röd.
B Bullebock skrev:
Kan jag då borra hål i undre brädan typ 30mm diameter och 25 cm mellanrum
Kan fungera eventuellt, men säkrare att byta ut den mot två brädor med en glipa på typ 2cm (insektsnät på insidan), det fungerar 100% garanterat :) Men då får du sätta ytterligare en avgränsning mot isoleringen lite längre in.

Rekommenderar även att du sätter dit fotplåt som avslut på taket samt hängrännor på för att skydda väggen och grunden.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Sätt en tunnare läktbräda ovanpå och måla den röd.

Kan fungera eventuellt, men säkrare att byta ut den mot två brädor med en glipa på typ 2cm (insektsnät på insidan), det fungerar 100% garanterat :) Men då får du sätta ytterligare en avgränsning mot isoleringen lite längre in.

Rekommenderar även att du sätter dit hängrännor på längsidan för att skydda väggen och grunden.
Jag har funderat på det med tunn bräda!

Ja klyver brädan på mitten och tar bort 2 cm som du säger,

Jag har köpt rännkrokar och rännor, det skall upp😜 tack för snabbt svar!
 
Mats-S
B Bullebock skrev:
Jag har köpt rännkrokar och rännor
Sätt en fotplåt som avslut på taket också. Lätt att få dit om du skruvar upp dom nedersta skruvarna på plåttaket, sedan drar du in den mellan tak och sista bärregeln. Instruktionerna säger att man sätter den efter hängrännorna, men jag tycker det är lättare att sätta fotplåten sist, då får man den garanterat rätt i förhållande till hängrännan :)
 
Nu hamna de inte i ordning men skit samma
 
  • En bild på en byggarbetsplats med trästomme för tak och stenväggar under uppbyggnad, inget tak lagt än.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gallerfönster i stenmur med tegelkant, två verktyg och en oljekanna på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats, stenhus under konstruktion, trästomme, verktyg, betongblandare, stege, blå himmel och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats, stenmur under konstruktion, träbockar, tegelpelare, verktyg, skogsbakgrund, kvällsljus, skuggor, obebyggd tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund för konstruktion med armeringsjärn, träform, verktyg, landskap med åkrar i bakgrunden vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenstruktur under återuppbyggnad, trästöttor, verktyg, ladugård i bakgrunden, molnig himmel, grönska, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal stenmur framför byggnad, fönster, katt, gul behållare, gråa toner, höst, inga löv på grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruiner av en stenstruktur, naken träd, molnig himmel, gräs, en övergiven stege, skräp på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i mörk jacka vid gammal stenmur utomhus i skymningen, båt och verktyg synliga, naturbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenstruktur i naturen, blå himmel, träden utan löv, skugga av fotograf på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenbyggnad under konstruktion med blått plåttak, trädetaljer, byggnadsmaterial runtomkring och en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis byggd eller renoverad stenlada med röda detaljer och blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på en ladugård, trälister, stegar och byggmaterial framför röd byggnad i solnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd lada av sten och trä, öppen, icke-färdig, verktyg, omgivet av grönska, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träbyggnad, takkant, buad port, tegeldetaljer, öppen dörr, stenar synliga inne, strukturdelar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött trähusgavel mot nattbakgrund, stenfot, gammal fällbar stol framför, gröna löv ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenhus med röd detalj, plåttak, trä och gröna växter under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd dörr inbyggd i stenmur med svarta järnbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenfundament, röd träbyggnad, plåttak, stege, klarblå himmel, litet fönster, grönska, soligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal stenmur med en sliten gul stege vid foten och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Sätt en fotplåt som avslut på taket också. Lätt att få dit om du skruvar upp dom nedersta skruvarna på plåttaket, sedan drar du in den mellan tak och sista bärregeln. Instruktionerna säger att man sätter den efter hängrännorna, men jag tycker det är lättare att sätta fotplåten sist, då får man den garanterat rätt i förhållande till hängrännan :)
Jo men skulle det inte suttit under folien egentligen?
 
Mats-S
B Bullebock skrev:
Jo men skulle det inte suttit under folien egentligen
Jo, så kan du få in den under folien är väl det det bästa, men går inte det så är det absolut ingen katastrof. Den minimala vattenmängden som kan tänkas komma krypande ovan folien är försumbar så länge ditt plåttak är korrekt lagt och i bra skick.
Fotplåten gör stor nytta vid slagregn så att regnvatten inte kommer in i tak och väggkonstruktionen.
 
  • Gilla
Bullebock
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.