Köpte för en tid sedan en skånelänga som har visst behov av renovering. Förra ägaren har bl.a. monterat in en dörr på ena gaveln men av någon anledning aldrig avslutat montering. Hela huset är putsat, ytterväggar i tegel i två lager med luftspalt och sedan ett lager lättklinkers innanför detta. Puts både inne och ute.

Infästningen ser i dag ut som på bilderna. Drevningen synlig från insidan, på utsidan är det putsat runt om fram till karmen men detta har spruckit. Det är ca 35 resp 55 mm mellan karm och vägg. Karm ej skruvad med karmskruv utan vanliga lite längre skruvar som ibland hänger med dörrar.

Jag vill alltså göra om detta och har funderat ut ett sätt men vill verifiera här först så man inte gjort en tankevurpa.

Ner med dörr och karm.
Skruva upp en regel mot yttervägg för att minska mellanrummet, papp mellan dessa.
Nya riktiga karmskruvar, kila och sedan fogskum runt om.
Klä ut och invändigt i någon list i lämplig färg.

Jag hade helst haft putsat som det är i dag (det är så bl.a. runt alla fönster osv) men tror inte det håller runt en dörrkarm så utsätts för lite andra belastningar.

Eller räcker ev fogskummet och bättre karmskruvar för att kunna köra med puts fram till karmen?

Räcker fogskummet som isolering och fuktspärr eller behöver jag komplettera?

Dörren är mot norr.

Avslutar här mitt första inlägg och tackar för att ni orkat läsa hela meddelandet.
 
  • IMAG0123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan tänkas ta sig lite tid och hjälpa mig här?
Kallare tider är runt hörnet och då vill jag gärna ha löst problemet med trasig puts
 
Kom igen nu. Trodde forumet var för dylika frågor.

Lutar nu åt att det blir att montera upp en regel i lämplig storlek så glappet minskar. Bottningslist, drevning och diffusionstätning. Papp under trösel och till regel.

Puts fram till karmen är väl tyvärr inte hållbart i längden.
 
Avslutar själv denna med att det blev att "såsa" på karmen, fog, bottningslist och till slut drevning runt karmen. Sedan ska detta kläs in. Bleck nertill på tröskel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.