Vårt hus kommer att slutbesiktas av husleverantören 2/9 och det är sedan klart att flytta in. Efter det kommer vi att kakla ett badrum och kakla över diskbänken i köket. Jag skulle vilja avsluta byggkreditivet direkt efter slutbesiktningen 2/9 och lägga över till huslån pga att räntorna nu börjar gå upp och det snart är EMU val. Kommer värderingen av huset att påverkas av att kaklingen av badrum och kök inte är klart eller räcker det att man berättar att det kommer att vara klart inom en månad ???
 
det räcker...
 
Tänk på att spärrförbindelsen på kreditivet måste släppas av husfirman innan kreditivet kan avslutas. Om besiktningen inte avlöper väl och ni kommer att hålla inne en del av pengarna för utlovat arbete så kommer husfirman inte att släppa spärren.

Om ni hamnar i ett sådan läge så kan ni sätta in de sista pengarna på ett "spärrat" konto. På det sättet så vet husfirman att dom förr eller senare får sina pengar och kan således inte tjyvhålla på spärren.

Slutligen vill jag tipsa om t.ex SEBs räntegarant. Betala 1200:- idag och du är garanterad att räntan för ett 1MSEK lån inte sticker upp mer än 0.5% inom 60 dagar för ett 2års bundet lån. Hoppa in på http://www.seb.se och sök på räntegaranti och räkna ut vad det kostar. Tror även att andra banker har liknande lösningar.

Jag sover i alla fall bättre nu med en garanti löst i måndags, innan sista höjningen :)

/MK
ps. Man kan på SEB köpa räntegaranti för 30, 60 och 90 dagar. ds.
 
Vi är isamma situation som ni slutbesiktning kommer att vara den 2/9 och inflyttning därefter, vi ska också kakla över diskbänk och köksgolv ska bli klinkers samt hall.

/Ninni
 
Ninni, hur kommer ni att göra? Ni kanske inte känner er lika stressade som jag över EMU val och stigande räntor... Det är inte lätt hur man ska göra.
 
Jag ska ringa banken och prata med dom, om de godtar att man sätter kakel och klinkers i efterhand men att de värderar det som det står och är, värderar med kakel och klinkers. Men... det blir nog problem de är nog inte villiga att göra så.
/ninni
 
När vi fick huset värderat fattades tapeter, fönstersmygbrädor, lister, något golv... Utvändigt fanns ingen trädgård, omålat, osv men vi förtydligade för värderingsmannen att de där sakerna skulle tillkomma och sedan fick vi en bra värdering som jag tror är ett realistiskt marknadsvärde för huset i färdigt skick.
 
Vår bank (Nordea) värderade huset innan det var klart och menade att "detaljer" som du nämner inte spelar in på summan huset värderas till. De tittar mer på läget samt kvaliten på hela huset, ngt som de kallar för "produktionskostnad".

Det var inga problem att lägga om lånen innan vi ens var färdiga och det var faktiskt bankmannens förslag då räntorna var väldigt låga vid det tillfället.

Sen är det ju upp till dig att kanske omvärdera huset när det är helt klart, då du kan komma upp i ännu högre summa och därmed möjligen slippa topplån eller eventuellt kunna låna mer pengar.

Lycka till med slutbesiktningen!
 
Nu har jag pratat med banken och de vill att vi ska kakla färdigt badrummet innan värderingen. Imorgon blir det slutbesiktning av huset, på onsdag går vi igång med kaklingen av badrummet och i slutet på nästa veckan blir det värdering av huset... Så det blir att lägga om till kreditivet till huslån efter EMU valet iallafall. Håll tummarna för att det går bra!
 
Hej på Er!
Vi har slutbesiktning på torsdag 11/9. Men lägenheten vi bor idag och som är såld, har tillträdesdatum 30/9. Vi får alltså inte resterande pengar som ska in till banken som kontantinsats före det... Lagom till en par veckor efter valet.... Det är bara att hålla tummarna. Magen lever ett eget liv fram till dess...

/Sabina

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.