I en hetsig diskussion avhandlades ärendet om huruvida det var ok att avsluta avluftningen på kallvind.

Gärna med någon hänvisning till ByggAMA eller liknande.
 
P
Inte bra blir fuktskador. Dra upp på taket eller dra en vakumklocka frostfritt.
 
  • Gilla
Kilwa
  • Laddar…
Bara avsluta blir inte bra, fukt och lukt, sätt en vaccumventil om du inte vill dra den geneom taket. Ingen aning om vad det står i AMA men genom åren har även AMA-korrekta byggen visat sig kunna ha en del brister.
 
De vacuumventiler jag sett levereras med en isolerande frigolithatt just för att klara klimatet på tex en kallvind bättre.
 
Vakumventil på vinden har ju funkat i 50 år eller nått så det måste väl ändå vara ok fortfarande? Dock är det ju säkrare att bara dra över tak eftersom ventilerna kan kärva och då blir det problem...
 
Om du har enskilt avlopp så är det absolut sämst med vacumventil
 
Varför är det sämst just om man har eget avlopp? Undrar eftersom jag just har eget avlopp och vakuumventil på kallvinden :)
 
O
Jag ställer mig till de andra här.... avluftningen skulle inte jag vilja avsluta på kallvinden. Det är ganska fuktig luft som kommer ut ifrån avluftningen. Mer fukt är väl inte det man vill ha på en vind?! Sedan har vi naturligtvis lukten.... Den ska vi inte ens prata om :)
SÅ utan att kunna hänvisa till några byggregler så handlar det om sunt förnuft... Mer fukt är inget bra...
 
En kollega bygde om i höstas, byggarna glömde dra igenom avluftningen genom taket. Detta upptäcktes under slutbesiktning då hade det redan fällt ut mycket i området runt avluftningen.
 
Eget avlopp får syre till sig från avloppsinluftningen, syret i luften ska vara bra på något vis för markbädden eller nåt sånt.
Jag kan inte mer än så, men det är iaf därför man inte ska ha vakumbrytare på fastigheter med eget avlopp.

Upplys mig gärna om jag är ute o cyklar.
 
Manitoba skrev:
Varför är det sämst just om man har eget avlopp? Undrar eftersom jag just har eget avlopp och vakuumventil på kallvinden :)
Bra fråga :)

Avluftningen har olika funktion om man har "kommunalt" avlopp eller egen infiltration.

Vid kommunalt avlopp, och speciellt i flervåningshus, skall avluftningen förhindra att andra vattenlås, än det där man för tillfället spolar, sugs torra, så man får in avloppslukt i bostaden.
Då går det lika bra med en vakuumventil, som aldrig släpper ut någon luft/odör, utan bara kan ta in luft. Och den behöver inte sitta på vinden, den kan i princip sitta var som helst, bara det är högre än det högsta vattenlåset i huset.

Men har man enskilt avlopp, infiltration, så är denna beroende av lufttillförsel för att bakterierna i infiltrationsbädden skall trivas och göra sitt nedbrytningsjobb.
Då skall det finnas ett "luftintag" i bortre änden av infiltrationsbädden, och en avluftning över hustaket.
Det går en svag luftström genom infiltration och trekammarbrunn ut genom ventilen över tak.
Och det som kommer ut där luktar inte hallon. Det vill man inte ha in i huset, inte ens på vinden.

Och JOW har alltså helt rätt :)
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Krilleman
Tänk på att avluftning ska ha dimension 110 i kallt utrymme!
 
Avloppslukt på vinden, nej tack.

Vill man inte dra ut avluftningen genom taket borde det gå utmärkt att dra ut en slang eller ett rör genom väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.