Ska målas om altanvägg då färgen börjat flagna efter många år. Passade då på att flytta bort en del buskar som stått framför. Så nu har det blivit en tom yta med konstigt "avslut" mot väggen.

Det ligger nån form av plastduk under altan som slutar precis under väggen där, men sen växer gräsmattan i stort sett precis vid väggen. Ligger stenplattor redan cirka en halvmeter från husfasaden under där. Men sen har de inte lagt några fler de som bodde förut.

Det var då en tanke att fortsätta plattorna hela vägen. Sen kommer min svärmor och säger att plattor mot fasad eller vägg är dumt med tanke på att regnet kan stänka upp på fasaden och göra mer skada än nytta.

En annan tanke är att smälla på gräsfrön och låta det vara gräsmatta där, alternativt lägga ett lager täckbark nån-några dm utanför.

Jag är lite rådvill och tacksam för lite feedback på idéerna jag har. Kan ju nämnas att det finns inga plattor på på andra sidan av altanen, där är det enbart jord några enstaka växter..
 
  • Altanvägg som behöver målas med bar jord framför och gräsmatta som sträcker sig upp mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Optimalt är ju om panelen slutar 30-40 cm över marken, men det funkar ju inte här. Gräsmatta ger mindre stänk än plattor.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Optimalt är ju om panelen slutar 30-40 cm över marken, men det funkar ju inte här. Gräsmatta ger mindre stänk än plattor.
Är nog 10 cm på sin höjd till marken där. Ska man kalla det för typ byggfel? Kan ju eventuellt gå att såga bort en aning nertill om det underlättar?
 
Mag föredrar singel, naturgrus är väldigt fint
 
R reez skrev:
Mag föredrar singel, naturgrus är väldigt fint
Kanske skulle funka bättre. Lite osäker på hur jag ska jämna till området där först dock. Jordnivån låg ju i samma höjd som där fasaden slutar, är lite rädd att det ska rasa ner mot eller under, eller att det ska regna in för mycket vatten under altanen (kanske är ett mindre problem iofs?).

Vill ju helst få ordning på det snarast så man kan så gräs eller annan preparering (duk?). Inte så pigg på att ha det sådär i sommar. Nu fick jag ju lov att flytta busken innan den började växa för häftigt, och så har ju våren inte varit så skrytsam med väder och temperatur dessutom....
 
Jag är i samma sits och hade tänkt lägga en rad 50x50 dansk sjösten som jag har liggande men då kanske det får bli grus istället. Tack för tips. Brukar man ha någon avskiljare mellan grus och gräs?
 
Jag tycker att det blir snyggt om man kan sätta sten som avskiljare mellan gräs ch grus så då kan ju dina sjöstensplattor komma till användning där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.