Jag har anlitat hantverkare som skickat in begäran om ROTavdrag för utfört arbete. Underlaget han skickade in var så knapphändigt att Skatteverket begärde kompletterande uppgifter, som han inte skickade in. Därför har Skatteverket avslagit hans begäran på skattereduktionen. Är det min skyldighet att betala hantverkaren beloppet han inte fick utbetalt av Skatteverket? Det finns en standardformulering på fakturan om detta, men det är ju i detta fall han själv som orsakat att hans begäran inte godkändes. Tacksam för svar.
 
Så länge du är berättigad till rotavdrag, ligger det ju i hantverkarens intresse att skicka in rätt uppgifter till skatteverket, det är ju han som inte får pengarna.
Men skulle han sen kräva dig på resterande pga att han inte skickar in uppgifterna, ja den delen skulle jag nog prata med skatteverket om. Men jag skulle nog i det fallet bestrida fakturan.
Jag har skickat in massor av ansökningar om rotbidrag genom åren, men detta scenarie har jag inte varit om.
Däremot att kunden blivit nekad pga att dom redan nyttjat för mkt rot, då skickar man faktura på resterande till kunden.
Därför informerar man om detta redan på offert och faktura.
 
Det har varit uppe förut. Trots den rätt allmänna formuleringen, så är hantverkaren ansvarig för att sköta korrespondensen med skatteverket. Så om felet bara är att så inte skett, så får det gå på hantverkaren.

Det kan bli lite struligare om man inte är överens om skälet till avslaget. Antag att det hantverkaren utfört ligger i gränslandet till om det är rotberättigat arbete. När skatteverket kräver mer detaljerad information, inser hantverkaren att det är kört, det går inte att få ROT för det här, och bryr sig inte om att argumentera ytterligare.

Då kan ju en hel del bero på hur hantverkaren har marknadsfört uppdraget. Om hantverkaren ex. sagt att detta är i gränslandet, det är inte säkert att det går igenom, så verkar det ju inte helt rimligt att hantverkaren skall stå för avslaget.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R
Inga problem för dig eller hantverkaren , inte tillsammans iaf , hantverkaren ska skicka till skattmasen och begära ut det som ligger inom ROT , om han gör fel så påpeka för hen att göra om och säg vill inte betala utan ha det skattevägen enligt de regler som finns för ROT , men tror inte du kommer undan att betala ,men kan skriva till hen om att skicka in en ny ROT-ansökan och en förklaring på sitt fel , då kommer det att bli bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.