Har köpt 3 moduler från Sfinx som ska upp på taket. P.g.a en vattenskada hösten -09 på stigaren till expansionskärlet så passade jag på att montera in 15meter solvärmerör. Nu när jag fått 1 modul monterad i takfallet(30°) i söderläge kommer avslaget på bygglovet(Solfångarnas placering är olämpliga på taket är och är inte estetiskt tilltalande för bostadshuset). Surt! Ska överklaga! Mitt tak tillåter inte att alla 3 modulerna monteras tillsammans.
Jag har ett plåttak som lutar 10-15° åt öster. Här skulle jag göra träkonstruktion och luta 2 moduler 45° vinkel i söderläge. Inte optimalt ur estetisk synvinkel men bra för funktionen. Är det någon som fått godkännt bygglov på solfångare som inte följer den vanliga mallen?
 
J
Trodde inte man behövde bygglov för solfångare på tak.

Man behöver ju inget bygglov för takfönster.
 
Jag bor i Kungsbacka kommun, och här hade de inga synpunkter när jag monterade platt på taket. Jag insåg efter ett år att min taklutning inte är optimal (25°) och ansökte därför om bygglov för att få sätta fångarna på ställning för att kunna få mer optimal vinkel. Inga problem som helst tyckte kommunen, så det har säkert med var du bor och hur kommunen ser på miljöförbättrande åtgärder.
Överklaga och hänvisa till att kommunen är sämre på miljö än andra så kanske de ger med sig.

/per
 
På min fastighet finns också en garagebyggnad(50m från boningshuset som värmer ett fritidshus) med taket 25° i söderläge samt 6m² Lesol plana solfångare i 45° vinkel med bygglov från 2003.
 
Jag tycker att det borde finnas många på detta forum som har solfångare som inte ligger i takfallet.
Är det någon som fått bygglov på solfångare som inte följer den vanliga mallen?
,
 
Jag satte mina rör fristående på uterumstaket, till saken hör att jag sökte bygglov för många saker samtidigt, så det kanske försvann i mängden *lol* Ställ en motfråga, eftersom dom påpekar det estetiska...typ vad är estetiskt tilltalande/motbjudande i detta fallet? Och om miljöaspekten inte kan överväga den skillnaden, kan man dessutom prata med kommunens miljösamordnare och få med denne i diskussionen... Jag har hjälp ett antal kompissar och grannar med ritningar för bygglov mm, ring upp handläggaren och få det lite mer preciserat vad som inte passar in...Hur ser grannarnas tak ut? är där ngn som byggt takfönster eller rent av kupor? är där ngn som byggt skorstenar och dylikt? Ladda dej med skillnader på omkringvarande hus och ställ motfrågor som är relevanta...
 
Hej!
Har nu fått godkänt bygglov när jag flyttat modulerna men funktionen blir sämre p.g.a. att vinkeln blir lägre samt att den ena modulen kommer att skugga den andra halva året.
Estetiskt blir det bättre då dessa 2 moduler ej syns från husets framsida.
I skrivande stund väntar jag på att rörmokaren ska göra anslutningar i min tank(2500L) då jag saknar solslinga.
 
Jag ringde byggnadsnämnden i Göteborg om att sätta upp solfångare.
Man behöver inte bygglov om solfångaren följer den godkända byggkonstruktionen.
Dvs om jag moterar solfångaren rakt på väggen eller taket behövs inget bygglov. Om den däremot skall vinklas ut från väggen eller upp från taket (om taket ät platt eller liknande) måste man ha bygglov.

De sade också att bygglov kan krävas om grannarna vill pröva solfångarbygget.

Alltså, prata med grannarna först, bygg sedan.

Så här monterade jag min solfångare:
http://solenergins.egetforum.se/viewforum.php?f=3&sid=87f465ae0a1f0be5bfbe598753671ad1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.