Fick idag veta att bygglovet för vårat efterlängtade bygglov blivit avslaget, och jag skulle vilja veta hur man går till väga för att överklaga.

Orsaken är tydligen att dom tycker att det förstör hur huset ser ut och att det kommer för nära tomtgränsen. Men angående avståndet till tomtgränsen så finns det redan en veranda på platsen, det är den vi vill bygga in och höja ända upp till 2:a våning samt dra ut den så den blir lika bred som resten av huset, En jättestor kur skulle man kunna säga... Närmsta grannen har gått med på det så jag kan inte riktigt förstå varför det inte gått igenom...

Men dom är ju helt jävla pantade dom där nötterna som sitter i det där jävla arbetsutskottet....blir så jävla arg...
Nåt som gör det ännu bättre är ju att vi har en hantverkare som mer eller mindre går och väntar på att börja.. fan.
 
Det brukar framgå av beslutet hur man överklagar. Vanligen till Länsstyrelsen.
 
Ok, fick bara beskedet av en kollega till henne som har hand om det.

Var lite upprörd, vilket kanske märks på inlägget,,, Blir så jäva trött bara.
 
Men dom är ju helt jävla pantade dom där nötterna som sitter i det där jävla arbetsutskottet....blir så jävla arg...
I vilken kommun arbetar dessa "nötter"??
 
Att du redan har en del av huset nära tomtgräns, och att grannen godkänner innebär inte att de per automatik skall godkännas.

Avståndet till tomtgräns är oftast reglerat i den detaljplan som gäller för området. Grundprincipen är att en detaljplan är "helig". Dvs byggnadsnämden FÅR inte godkänna något som strider mot detaljplanen. Det nämnden kan göra är att bevilja små avsteg från planen, s. k mindre avikelse, en sådan avikelse kan nämnden godkänna, men är inte skyldiga att godkänna.

Jag tror att det är i det närmaste omöjligt att få igenom en nekad smärre avvikelse genom överklagande. Länstyrelse och länsrätt bedömmer ett överklagande efter hur lagen (PBL) ser ut, om du ex. blivit nekad bygglov för något som är helt i enlighet med detaljplanen, då skall en överklagan gå igenom. Dvs om du blivit nekad bygglov bara för att de tycker din utbyggnad är ful, då har du goda chanser med ett överklagande. Men nu stödjer de sitt beslut även på att det strider mot detaljplanen (antar jag).

Troligen är det ett både smärtfriare och mycket kvickare sätt att få igenom det här om du diskuterar med tjänstemannen, vad det är de inte tycker om i stilen. Får du bara till något som det gillar så kommer de även att godkänna avikelsen från detaljplanen (om den nu inte anses för stor för att kallas "mindre").
 
patrik659 skrev:
I vilken kommun arbetar dessa "nötter"??

I samma län som du iaf... i GBG-trakten.
 
W
Gissar på att det är Arbetsutskottet i kungsbacka som har fattat ditt tråkiga beslut då de hade sitt möte igår. Jag e ju inte säker på att det är detta men det är min gissning.
Dessa "stjärnor" kan ofta vara riktigt jobbiga att ha att göra med och arbetar ofta (endast) enligt tycke och smak inte enligt PBL (detta givetvis min högst privata uppfattning efter mycket bråkande med dem).
Antar att du fick en avstyrkan av dem och att det skulle gå tillbaka till tjänstemannen på Plan&Bygg för vidare handläggning (alltså inte ett avslag)?
Antingen gör du någon mini ändring på din tänkta utbyggnad (ring dem först en och en och fråga varför de inte gillade det hela). De kan mycket väl godkänna den nästa gång då de är extremt inkonsikventa i sina bedömmningar. Om de inte köper din utbyggnad nu heller (eller om du inte vill göra någon ändring) så måste du låta frågan gå upp till byggnadsnämnden då det är deras beslut du kan överklaga inte arbetsutskottets. Byggnadsnämnden säger i 99 falla samma som arbetsutskottet. Efter detta kan du överklaga till länsstyrelsen, byggnadsnämnden i kungsbacka är kännda (ökända) som bara den på länsstyrelsen i halland då de gör sjukt med fel och konstiga bedömmningar. Själv har jag vunnit alla (iförsig bara 3 st) överklaganden jag haft mot beslut från byggnadsnämnden så det är inte alls omöjligt för dig att vinna där.
(allt ovan gäller bara om det var arbetsutskottet i kungsbacka)
 
Nej, det är faktiskt inte Kungsbacka utan mer västeröver om man säger så...dom kanske har möte samma dagar dessa "stjärnor" överallt...

Har ju som sagt bara fått beskedet via telefon av en som inte är insatt i ärendet, jag skulle ringa i morgon igen när hon som har det är tillbaka. Risken är ju att man får sig en smärre hjärnblödning i morgon med då... Men det känns ju lite positivt att det kanske trots allt går att lösa på någorlunda smidigt sätt...

Man blir ju bara så trött...
 
När jag diskuterade inför bygglov så fick jag besked att det undantaget de kan tänkas göra om man begär att det byggs för nära tomtgräns är om det står på pålar eller liknande. Dvs inte "fast" på samma sätt som en riktig grund. Typ en carport, veranda, altan eller liknande...
 
Ok, det är ju kanske ett argument man kan testa för jag ska ställa utbygget på 4 pålar... Tack.
 
Om du vill ha bygglov relativt fort så lyssnar du på vad byggnadsnämnden har att säga om din planerade tillbyggnad. Det är stor skillnad på att godkänna en öppen, ej taktäckt altan för nära tomtgräns mot en tillbyggnad i två våningar som är lika bred som resten av huset. Eller som du själv skriver "En jättestor kur".

En mindre avvikelse är vad som finns i PBL att ta till och när vi pratar om avstånd till tomtgräns för huvudbyggnad är det inte mycket. Till exempel en altan, förstukvist, ett hörn av huset eller liknande.

Det är trist att avslaget verkar komma som en överraskning men en överklagan kommer du troligtvis inte någonstans med. Boka en tid istället och diskutera igenom vad som är möjligt att genomföra på din fastighet. Rita därefter ett nytt förslag.

Lycka till!
 
D
Längre västerut? Kan inte vara Öckerö, för de är ju kända för att godkänna allt...
 
ridax skrev:
Längre västerut? Kan inte vara Öckerö, för de är ju kända för att godkänna allt...
Nix, inte allt tydligen...
 
Klart vi ska prata med dom, man var ju lite upprörd igår minst sagt. Och som ridax skriver, så har dom nog nästan godkännt allt med tanke på hur vissa hus ser ut och så...

Saken är den att vi inte bygger ut för skoj skull utan vi behöver ytan och som vi har gjort nu så är det nästan enda alternativet eftersom vi inte får ut några rum om vi bygger på annat sätt utan att ändra ännu mer på huset.

Klart att man trodde att det var i princip klart då närmaste grannen är med på det, vi ändå har över 3 meter till tomtgräns samt att det ligger en väg emellan innan grannens hus kommer så det är ju inte det att vi kommer för nära varandra.

Men får förhoppningsvis mer fakta under dagen...
 
Om det ligger en väg så finns det ofta prickad mark också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.