• Gilla
GEGS och 4 till
  • Laddar…
Du får nog förklara varför 1timme hit eller dit gör ditt liv till ett levande helvete.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att sommar och vintertid bör avskaffas. Det finns ingen vinst med det. Men jag ser det inte som en avgörande fråga.
 
  • Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte heller hur det kan vara ett mindre helvete att ställa om klockan 1h. Fast å andra sidan finns det mycket som skapar lidande för andra som jag ej förstår fullt ut. Förklara gärna, det hade varit intressant att få reda på vad det är som skapar lidande.

Själv vill jag också ta bort antingen sommar- eller vintertid pga det praktiska omaket. För min del får de gärna ta bort tidszoner också, det hade tagit bort mycket förvirring och missförstånd om vi kunde ha samma tid hela tiden.
 
  • Gilla
Lurade
  • Laddar…
EUROPA-servern kan för närvarande inte nås

Det kanske är någon som avskaffat både sommar- och vintertiden i Bryssel varvid både klockor och elektroner stannat. Eller så stängde de, gick på fotboll och vidare ut i natten för att dricka körsbärsöl. Vem vet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Normaltiden är ju lämpligt att använda. Den hoppas jag att de inte avskaffar.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
För mig kan det ta ända upp till en månad innan kroppen anpassat sig till tidsomställningen.
Under tiden går man runt och är kroniskt trött.

Bort med skiten!
 
  • Gilla
pingis och 1 till
  • Laddar…
Med ett sådant handikapp måste det vara ett rent helvete att resa och något som enbart görs i extrema fall?
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Ja utlandsresor med större tidsomställning är bara glömma, nån timme hit eller dit spelar ingen roll då man inte måste kliva upp.
 
  • Gilla
GEGS
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Jag förstår inte heller hur det kan vara ett mindre helvete att ställa om klockan 1h.
Klockan? Har du/ni bara en klocka?
Det är ju massor med klockor i ett normalt hushåll som man måste ställa om två gånger om året,
förutom sig själv då med sin inre biologiska klocka.

Och det verkar ju som att inte ens EU-Bryssel klarar av eländet:

Announcement: server inaccessibility

The EUROPA server is temporarily unavailable

We apologise for any inconvenience this may cause you.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Klockan? Har du/ni bara en klocka?
Det är ju massor med klockor i ett normalt hushåll som man måste ställa om två gånger om året,
förutom sig själv då med sin inre biologiska klocka.
Nja, visst har vi några klockor att ställa om även om många numera ställer om sig själv. Min biologiska klocka saknar den nogrannhet som krävs för att märka en timme hit eller dit. Då har jag större problem med att det bara är 24h på ett dygn. Skulle hellre se ett dygn på 26-28h men det är nog svårare att fixa...
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Då har jag större problem med att det bara är 24h på ett dygn. Skulle hellre se ett dygn på 26-28h men det är nog svårare att fixa...
Tisdagsnattspånande:
Jag har i hela mitt liv funderat över detta.
en minut har 60 sekunder, en timme har 60 minuter, ett dygn har 12 timmar, en vecka har 7 dagar, en månad har 28 - 31 dagar, ett år har 12 månader osv.
Varför varför varför?
Vi har ju alltid haft fem fingrar och fem tår på varje hand/fot?
Så 5 - 10 - 20 vore väl den naturligaste talbasen?
 
Det borde ju inte vara några problem att köra med 100 sek/min och 100 min/h, kanske även 10h isf 12h.

7 dagar har väl med bibeln att göra eller är det äldre än så?

En månads längd hänger ihop med tiden mellan fullmåne (ungefär) och det ger ju då antalet på ett år, som också det har naturanknytning.
 
hsd
Indelningen av dygnet i 24 timmar och året i 12 månader härstammar från babylonierna. Dessa hade i sin tur ärvt sin tideräkning från sumererna, som hade ett talsystem med basen 12. Utifrån detta delade man in dygnet i tolv ljusa och tolv mörka timmar, vilket innebar att timmarna var olika långa beroende på årstid. Detta ändrades 150 f.Kr., då den grekiske astronomen Hipparchosstandardiserade tideräkningen så att varje timme var lika lång.
 
  • Gilla
J-stedt och 6 till
  • Laddar…
Räknar man med bråk och fraktioner är tolv mer användbart än tio då det är delbart med 2, 3, 4 (och 6). 10 är bara jämnt delbart med 2 (och 5). 60 går att dela med 1–6 (med flera).

Det är i alla fall en teori som finns. Lite svårt att tänka sig i vår värld där tiotal, talet noll och positionsmarkerade decimaler känns så naturliga.

Tio verkar förvisso vara en historiskt vanlig räknebas, men tittar man rent språkligt har de flesta språk speciella ord även för elva och tolv, varefter räkneorden ofta uttrycks som kombinationer, som tretton eller tjugoett.

Ord som dussin, tjog och gross samt allehanda av varandra oberoende mått talar också för att den mer teoretiska aritmetiken kanske inte behövts så ofta, historiskt sett.

I det revolutionära Frankrike försökte man göra om även bl.a. dygns- och veckoindelningen. Det kanske blev mer logiskt ur ett matematiskt perspektiv, och kanske hade vi idag frågat oss hur någon kunnat ha något så bökigt som gamla sekunder, minuter och timmar som inte gick att räkna med, eller – ve och fasa! – något så opraktiskt som sjudagarsveckor. Men så blev det inte.
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.