Har tittat ut ett ställe på tomten som i sig är ganska avsides pga övrigt buskage och tänkt göra nån liten minträdgård, berså eller liknande med nån liten damm. Ligger skyddad av skugga del av dagen så kunde vara ypperligt varma dagar.

Hörnan av tomten där jag tänkt ha detta är ju avgränsat med staket mot ena grannen (granne 1), sen är det nån form av betongklack med ett staket mot andra grannen. De har dessutom sin kompost mot det hörnet så jag hade tänkt att skärma av mot den sidan med t.ex. tujor eller liknande.

Finns inget hörn som är ledigt på tomten annars så var den bästa idén jag kom på. Andra hörnet är belagd med bärbuskar, mot huskroppen känns inte så lämpligt, sen är det bara framsidan av huset.

Nu vet jag inte hur lämpligt det är att placera tujor eller buskar så nära tomtgränsen. Staketet i fråga lutar ju ganska rejält mot oss, är dock oklart vem staketet tillhör då tomtgränsen inte är utmärkt på tomten.

Märkte ut förslag på tujors eller häckens placering. Vet inte om det kan bli besvär att de växer in i staketet t.ex. eller annan olägenhet?
 
  • Schematisk bild av en trädgårdsplan med markeringar för gräns, träd, häck och andra växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp armeringsmattor och böj och kapa och svetsa till något staket tak vägg liknande.
Plantera sen vildvin eller annan lämplig klätterväxt så har du snart en trevlig skyddad hörna.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
K
Det bästa är väl att planera en berså av en snabbväxande häckväxt. Ser inte var du bor någonstans men vi planterade en berså av bokplantor för 4-5 år sedan är nu en av trädgårdens favoritsittplatser.

4.6 meter i diameter belagd med singel på packad grus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.