Vi håller på att renovera vårt badrum och har lyckats skapa oss själva ett stort och onödigt problem.
Vid en justering har vi råkat sågat av vattenledningen som går till duschen.
Golvet är gjutet och vår VVS-are har nu tvingats skarva ledningen.
Jag vet att detta inte är godkänt, men hur stor är risken för läckage? Enligt VVSarn är risken liten, men det skulle ju vara så hemskt tråkigt om läckage uppstår trots allt och försäkringen inte täcker.

Är det idé att bila upp golv för att lägga nya rör?
Eller kan man använda sig av en s k inspektionslucka för att kunna upptäcka ev. läckage?
Hjälp!
 
Hej

Det är tillåtet att skarva ovanför tätskiktet gällande vattenledningar eller nedanför tex i taket nedanför badrummet! Man får endast dölja skarvar på värmerör ( radiatorkretsen )! Så som du beskriver borde det inte vara ett problem! Någon som är proffs på vvs får gärna rätta mig om jag har fel :)!
 
marre123666
Tack!

Gäller detta även om rören byggs in bakom våtrumsgips?
 
Ja, du får inte skarva dolt om du ska följa säker vatten. Detta oavsett hur du bygger in skarvarna.

Vad är det för rör, PEX Rör-i-Rör eller koppar?
 
Det är PEX rör i rör.
Underlättar det med en inspektionslucka? Eller borde vi för att vara helt på den säkra sidan, bila upp, göra om göra rätt?
Så jäkla klantigt av oss, har suttit och funderat på det här hela förmiddagen ... noll koncentration på jobbet.
 
EN av finesserna med Rir är ju att man kan byta ut ledningen. Har ni provat det? Rörfirmorna har lite specialutrustning för det.
 
Enligt VVSarn gick det inte att mata in en ny, var någonting med en böj ... därav skarven :( Min sambo som träffade honom och har inte hört hela historien än ...
 
Om ni inte hunnit kakla än är mitt råd att ni bilar upp och drar om röret.

Om det nu bara är en böj som hindrar Er att dra om pex röret borde ni bara behöva öppna där för att kunna hjälpa röret igenom.
 
Om ni medvetet bygger in en otillåten skarv så misstänker jag att ni dels kan få problem med försäkringen vid en eventuell vattenskada. Och vad händer om ni säljer huset? Antingen måste ni informera köparen om att ni byggt in ett byggfel i våtrummet, eller så håller ni tyst om det och riskerar att bli ansvariga för ett dolt fel i upp till 10 år.

Observera att jag spekulerar nu, men jag skulle iallafall kolla upp detta innan jag bestämmer mig för ett medvetet avsteg från branschreglerna.
 
Mary023 skrev:
Enligt VVSarn gick det inte att mata in en ny, var någonting med en böj ... därav skarven :( Min sambo som träffade honom och har inte hört hela historien än ...
Böj???

Det krångliga är att få in muttrarna där röret är avsågat. Kommer ni åt där? Sedan ytterligare en för ett nytt rör i varfri ände.

Vi har bytt flera gånger och böjar hindrar inte, inte ens 90graderna i fixturerna,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.