Hepp!

Tänkte uppgradera min planhyvel lite med bland annat ny styrning och el. Det som styrs på hyveln är två stycken 3-fasmotorer, en till kuttern och en till matningen. Idag sker tillslag av dessa båda motorer genom manuella 230-brytare som i sin tur styr 3-faskontaktorer som slår på matningen till motorerna.

I det extremt hemmapulade skåpet sitter det idag förutom kontaktorerna även motorskydd och en herrans massa säkringar. När jag började skissa på nytt skåp blev jag fundersam. Idag har varje motor tre säkringar (3-fas) kopplade innan motorskydden. Dessutom är manöverspänningen till kontaktorerna säkrade med egen säkring.

Så länge jag kopplar maskinen till ett vanligt 16A 3-fasuttag ser jag inte varför jag skulle behöva några säkringar överhuvudtaget. Motorerna skyddas ju av motorskydden. Kanske man kan bemöda sig med att säkra av manöverspänningen men till och med det tycker jag verkar lite overkill.

Har jag fel? Ska jag peta in en dröse säkringar i mitt nya skåp?
 
Det är väl mest på större snickerier med "lite" mer än 16A i uttagen som man kan behöva detta, troligen är det mesta på din hyvel dimensionerat för just 3x16A?

En annan aspekt kan kanske vara hur man enkelt slår av spänning på berörda grupper då man lämnar verkstaden? Med spån mm i omgivningen så vill man inte att en kontaktor skall stå och brumma för jäkla länge och sen skall man inte glömma eventuell skaderisk om någon av misstag får igång en maskin. Säkerhetsbrytare är inte så dumt eller att rycka uttagt.

/Kent
 
Om du tar styrspänningen från kontaktorn till motorn och den är på mer än 10A så ska styrspänningen avsäkras med egen säkring, 6A går bra.
 
Ah, just det, kom på det igår kväll att jag tänkte använda 1,5mm^2-ledning och i övrigt max-10A-dimensionerade prylar för styrningen till kontaktorerna så där är det givet med egen säkring. Tror jag kommer lägga den en bit under 6A oxo, finns ingen anledning att ha större.

När jag bara klurat ut var jag ska ha alla uttag i verkstan kommer jag se till att det finns möjlighet att fimpa dem centralt. Jag har barn i huset...
 
Så länge du använder motorskydd med kortslutningsskydd inbyggt, så ser jag ingen anledning till att ha någon säkring förutom manöversäkringen i dtt skåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.