När jag skrapar fönster visar det sig att ganska många skruvar vid beslagen är avrostade samt en del går att dra upp ändå trots att de inte rostat av (bortrostade gängor eller röta i träet?)

Vad gör man? Måste man borra ur de gamla skruvarnas plats för att skriva i en ny?
 
Redigerat:
Du får väl helt enkelt pröva. Det kan ju vara lite rötat just där skruvarna suttit så det går att skruva i samma hål med den gamla skruven kvar utan huvud... Är det bara gängan som är bortrostad märker du ju om skruven tar bra när du skruvar i en ny..

Är nog en svår fråga att svara på sådär rent generellt. Men häll i lite borsyralösning eller boracol i hålen iaf.. :)
 
Just det, härom året hade jag ett fönsterpar med lite röta i nederkant, jag löste det genom att pilla bort det ruttna, spackla över med epoxylim, och sedan när det var gjort... så vände jag fönstrena upp och ner och skiftade vänster och höger. Gångjärnen måste då vändas, men man behöver bara knacka ur med stämjärnet för ena skruven, inte alls jobbigt. Så gott som nytt och friskt trä i nederdelen av fönstret!

Tycker själv det var ett himla finurligt sätt att skjuta fönsterbytet 50 år fram i tiden. :D ;)
 
Redigerat:
Apselut (som Lisabet i Madicken sa)

Jag har tom läst just det som tips i "Så renoveras torp..."
 
Å fan. Då kan jag inte söka patent då.. :( ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.