IMAG0494.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En yrkesman har installerat PVC fönster, och en balkongdörr, på huset. Då huset fått en ny fasad har väggen "tjocknat". Den nya balkongdörren står nu en bit ut på plåttaket därför.
När jag i våras upptäckte att jag hade fukt på metallen innanför dörren - metallen sticker in en bit bakom dörren - trodde jag nya "vindskiveplåten" (eller vad nu plåten under dörren heter) inte var tillräckligt limmad mot plåttaket, vilket den heller inte var.
Under sommaren passade jag på att limma dit "vindskivan" och målade taket. Blev ca 3 - 5 lager inkl. grundfärgen. Nu är det tätt !!!!

Nu har jag börjat fixa på insidan och tätade för säkerhets skull med latex mellan nya dörren och plåten, men inser plötsligt att det ju är "avrinningshål", rakt ner i tröskeln (syns som ett avlångt hål bakom dörrlåset på bild 1). Ev. vatten som kommer in, och det är lite fuktigt på tröskeln, kommer att rinna rakt ner och bli liggande under tröskeln. Hur bra är det ? Kanske därifrån vattnet kom första gången med ?

Ska det vara så ? Är dörren felvänd så den egentligen ska gå utåt så inget vatten kan rinna ner på tröskeln ???

Alla PVC fönster har små "lufthål" på utsidan, täckta (dom som är dit satta rätt) med en "huv", så någon typ av "lufthål" verkar det ju som det ska vara.

Tacksam för alla tankar och åsikter om min dörr.
 
Detta är väl en typ av europeiska fönster / fönsterdörrar. De är så klart inte anpassade till våra svenska byggnadssätt. Det vore spännande att se hur det skall monteras enligt tillverkaren, kanske du kan få tag i en monteringsanvisning?
 
Det vatten som kommer in ska rinna ut genom dräneringshålen och kommer sen ut på utsidan i de hålen som man sätter huvarna på.

Rinner det in så testa att rengöra kanalerna. Tryckluft är bra.
 
Frågan är väl varför en inåtgående dörr sitter i ytterkant, den borde liva med innerväggen ås att den går att öppna? särskilt som den ju nu står på yttertaket...
 
hantverkare1 - Några dräneringshål finns (läs syns) inte på utsidan, dom är igensatta av plåten :(

Låter som jag får ta och täppa till dom där hålen, med tanke på att "hantverkaren" redan har gjort 1/2 jobbet åt mig :(
(Samma kille som satte upp fönstren fixade fasaden/utsidan av fönstren och skröt vitt om hur skicklig han var. Blir så trött....)
 
C
Torgny Jonsson skrev:
hantverkare1 - Några dräneringshål finns (läs syns) inte på utsidan, dom är igensatta av plåten :(
Men då är ju grundproblemet, precis som du redan verkar konstaterat, att plåten inte ansluter till karmen på rätt sätt.
Är det inte bättre att rätta till det än att sätta igen dräneringshålen? De sitter ju där av en anledning.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Torgny Jonsson skrev:
hantverkare1 - Några dräneringshål finns (läs syns) inte på utsidan, dom är igensatta av plåten :(

Låter som jag får ta och täppa till dom där hålen, med tanke på att "hantverkaren" redan har gjort 1/2 jobbet åt mig :(
(Samma kille som satte upp fönstren fixade fasaden/utsidan av fönstren och skröt vitt om hur skicklig han var. Blir så trött....)
Nej, så kan du inte göra. Då kommer ju det vattnet som kommer ner till karmen rinna in i huset istället.

Gör om plåten istället så det blir som det ska vara.
 
ta kort från utsidan på nederdelen av dörren
 
IMAG0499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag slita loss hela plåten ? (och hoppas på att jag inte hittar mer dumheter bakom?)
 
Det ser jäkligt knepigt ut det där.

Den gråa plåten är något han har satt dit också??
 
R
ring snickarn o reklamera.
 
Det är väl fönster i dörren upptill? Jag skulle vilja se hur dörren ser ut i nederkant av fönstret, på utsida resp insida. för jag tycker av det jag ser av nederkanten av själva dörren att det ser ut som om det är en utåtgående dörr som sitter fel.
 
Största problemet är ju att det är en pvc dörr finns inga bra lösningar med plåten på dom. Sen är dom pvc dörrarna inte bra val då pvc inte orkar bära upp all vikt som det blir på en dörr och det blir sent med tiden detta här är inte bara jag som tycket så för jag tycker inte om något i pvc. Även personer som tycker om pvc fönster och har det själva säger ofta att dörrarna är riktig skikt och ja jag vett att massa kommer säga motsatsen nu.
 
Jag är uppväxt i Tyskland med PVC-fönster och om de är bra gjorda så håller de i fyrtio år eller mer. Men det är stora skillnader i kvalite så man får vad man betalar förr. Detta gäller ju även för träfönster.
Sedan kan man ju ha estetiska åsikter men det är inget för detta träd.
Jag skulle tro att dörren är monterad åt rätt håll för i Tyskland öppnar alla ytterdörrar inåt förutom i Krogar där de av säkerhetsskäl öppnar utåt (tvärtom mot Sverige).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.