Har monterat tak på ett utrerum, Plannja Royal plåtprofiler. Taket har legat någon månad, nu idag var det dags att försöka få dit hängrännorna, vilket inte borde vara något problem, inte första gången direkt och ingen rocket science. Men när jag började montera inser jag att takfotsplåten är ganska kort, "bara" 70 mm nedstick = B och jag tror att detta är Plannjas längsta.

1320091-ow3jU.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom har jag Plannjas kortaste hängrännekrok, extra kort, som har monterats så att den tar i spontens undersida, dvs så högt det bara går. Riktningen på takfotsplåten är bra och så även djupet. Dock är det lite för stort avstånd mellan avslutningen på takfotsplåten och hängrännans övre kant. Helst hade plåten fått gå nästan ned i hängrännan, nu skiljer ett par cm.

Vattnet borde följa takfotsplåten till mitt i hängrännan. MEN när jag provbevattnar taket rinner det runt takfotsplåtens avslutsuppvik och bakåt mot baksidan av hängrännan och stänker mot takfotsbrädan.

Tafktosplåt feldropp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så frågan är vad göra?

Att byta ut befintlig plåt kanske går, kanske inte. Den sitter ju ovan läkten (såsom sig bör när man använder takplåt) och är på sina håll också pappspikad i den nedesta läkten.

Jag lyckas inte hitta någon längre plåt i Plannjas sortiment. Har jag rätt eller fel?

Vet inte om plåtslagaren kan få tag i samma behandlade plåt som taket i övrigt består i (Royal HCE brunröd). Han borde ju kunna bocka till en plåt som är avsevärt längre nedstick på och som jag kanske kan lossa några skruvar och sticka in, dvs köra med dubbla plåtar.

Vad säger ni?
 
Ingen som är expert på takavvattning?
 
finns vell förhöjningskant till hängrännan som går att sätta i bakkant. annars byt krokar till nån som går att montera högre.
 
Gutter_hook_adjustable_assembly_1.jpg
 
Tackar för svar!

Bara ett problem med att byta krokar. Jo det finns justerbara krokar, t.ex. de på bilden. MEN höjs rännan kommer den bara att sitta där en säsong till snön kommer dånande av taket.

Är mest inne på att sticka in en extra takfotsplåt mellan takprofilen och ovanpå befintlig takfotsplåt. Är denna i samma vinkel men ett par cm längre borde det fungera.

Ska kolla hur utseendet blir med förhöjningskant, det kan ju förstås vara en lösning.
 
Be en plåtslagare bocka till en fotplåt som går längre ner i rännan som är problemet löst.
 
Vänd plåten.
 
eleson skrev:
Vänd plåten.
Den är bockad i nederkant, går inte att vända.

Förra taket jag lade, var plåten både större och vändbar så att detta gick att anpassa.
 
Han menade nog inte upponer
 
Inte jag heller, att snurra 180 grader på det horisontella planet. I praktiken att byta A mot B på bilden. Men som syns även på den översta grafiska skissen så är B bockad längs ned, vilket skulle göra den lite svårplacerad under annan plåt.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Alt 1: Åk till närmaste plåtslageri så gör dom dej en ny, ta med en bit av din plåt och jämför färgen, troligtvis Tegelröd.
Mät upp nya mått och glöm inte mäta smyg/vinkeln. Vem mer än du skulle se om det blir någon färgskillnad.

Alt 2: Skruva ner fotplåten och ta med till plåtslageriet och be dom klämma till det befintliga omslaget och göra ett nytt på sida B.

Vad är det som krånglar!!!
 
Liquideforce skrev:
Vad är det som krånglar!!!
Främst att plåten redan sitter där, till en början med pappspik i regeln (under takprofilen) och sedan med farmarskruv genom allt.

glöm inte mäta smyg/vinkeln.
Vilken vinkel vinkel syftar du på nu, befintlig plåt är ju bara bockad på två ställen, knäet på mitten och droppnäsan längs ned. Den senare skulle jag gärna avstå ifrån förutsatt att inte plåten rostar istället (finns samma plåt i alu kanske?)

Alt 2: Skruva ner fotplåten och ta med till plåtslageriet och be dom klämma till det befintliga omslaget och göra ett nytt på sida B.
Befintlig plåt är på sida B väl perforerad och i princip omöjlig att ta bort utan att skada själva takplåten.

Plåtisen jag använt hade semester, ska prova ringa honom igen till vekan. Mitt förstahandsval är fortfarande en liknande ny plåt med längre nedstick som läggs mellan befintlig takfotsplåt och att man lyfter på nedersta takprofilen och sticker in den.
 
Det KAN bero på att fotplåtens vikning i nederkant inte är tillräckligt tvär och att vattnet därför "följer med runt".

Prova att ta en falstång och platta ihop omviket någon meter och se om det blir någon skillnad.
 
Jag menar bocken/ knäcken på mitten. Rita av ev ta smyg med tumstocken så du får rätt vinkel ner i rännan.
Ama säger inga fria plåtkanter, varför vill du inte ha omslaget nertill rännan? Det kommer att rosta, tro mig.
Blanda in Alu ser jag som onödigt då det varierar mellan stålplåt och Alu i utsträckning pga temperatur.
 
Prova tricket som vissa gör att lägga en svart dräneringsslang i rännan.
Kanske tar bort lite skvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.