Hej allesammans! Förra året köpte jag ett gavel-radhus anno 1974. Förra sommaren byggde jag om framsidan. Under den befintliga altanen låg 10cm jord/grus, under det en pressening, och under den 10cm kompakt blöt sand. Allt detta grävdes bort för att sedan hitta betongplattan därunder. Som jag sedan byggde den nya altanen ovanpå.
Nu har jag även gett mig på att gräva bort det gräs som växte längs husets kortsida, planen är att lägga natursten längs denna sida.

Nu till mina frågor...
1. Vid häftigt regn blir en del vatten stående under altanen eftersom betongen ligger ca 5 cm under asfaltskanten. Jag vill leda bort detta vatten och funderar om det sker automatiskt via fråga 2 eller om jag behöver göra något ytterligare för att det ska bli bra.

2. Enligt bild så har jag tänk att gräva bort befintligt jord/grusblandning, blomlådan till vänster tillhör föreningen och kan därför inte göras så mycket åt. Kan jag lägga natursten direkt på betongen och att vattnet söker sig naturligt till rabatten eller måste jag lägga något annat under?

Jag ursäktar den virriga frågeställningen, men hoppas ändå att ni kan förstå vad jag menar och har kloka idéer.

Uppgrävd jord och grus längs en husvägg med en spade synlig, under arbete med dränering för altanprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en grävd yta nära en husvägg som visar jord, grus och del av en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.