Har en avluftningsventil på vinden från WC på våningen under och har märkt att den läcker en del vatten (antagligen från kondens?) på vintern, såpass mycket att det samlas i en pöl och trät börjar ta skada.. vad bör jag göra?

har en vägg-ventil ganska nära, kan man dra röret dit och sätta in en frånluftsfläkt som heltenkelt suger ut kondensen?
kanske räcker med att lägga ut ett uppsamlingskärl?
finns det några andra alternativ?

tacksam för svar..
 
ja det vore ju allra bäst såklart, men rejält kostsamt också, är tyvärr inte aktuellt på min budget just nu..

just nu lutar det mot att jag förlänger röret med ca 1m, sätter på en T-krök längst upp och en frånluftsfläkt mot utsidan och en frånluftsventil i andra änden av T-kröken så det inte blir vacum i röret, borde väl funka?
 
Inget bra att montera sugande fläkt på avloppet, kan börja lukta huggorm runt ditt hus etc, har du kommunalt avlopp så drar du ju åt dig hela systemets odörer åt ditt håll.

mvh
 
Tror du kan få andra problem med en frånluftsfäkt på vinden. Du skulle ju kunna dra ut luftaren genom väggen istället om det finns plats. Du behöver kanske gå ut förbi takutsprånget, så detta inte skadas av kondens. Inte så snygg lösning kanske, men vänligare mot din budget. Sen slipper du göra hål i taket.
 
Kolla var det kommer ifrån. Nu på vintern så är det kallare utanför röret och då borde kondens bli på insidan av röret.
Så det verkar som ventilen inte tätar som den ska.
 
Prova att byta ventil. De kan hänga sig i öppet läge och du går det ut massor med fukt och lukt på vinden.
Det är också risk att membranet fryser fast när det är kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.