Står i begrepp att isolera taket och samtidigt sätt upp avloppsavluftingen i takbjälklaget (öppet till nock så det finns ingen kallvind att dra i).
Frågan är om vi skall dra den längs med yttertaket (110mm) eller längs med innertaket (75mm). Det stjäl ju mindre isoleringsutrymme om vi drar den längs med innertaket och då kan använda den klenare dimensionen. Drar vi den längs med yttertaket betraktas det som oisolerat utrymme och vi måste då använda den grövre dimensionen.
Nackdelen med att gå längs med innertaket är väl dock att själva avluftningsröret i sig självt antagligen blir iskallt eftersom det står i direkt förbindelse med uteluften??
Hugget som stucket eller finns det någon lösning som är bättre än den andra, hur brukar man göra?
 
Varför skall ni dra avluftningen LÄNGS MED xx? Ett avluftningsrör bör gå kortaste väg rakt upp helst över taket. Har ni std avlopp 110 mm bör också avluftningen vara 110 mm. Mindre vanligt att reducera till 75 mm och montera vacuumventil under yttertaket. Kan gå men kan också förorsaka problem förr eller senare.
 
Inser att jag behöver förtydliga en del :)
1) Med "längs med" menar jag att det skall följa snedtakets lutning från ytterväggen och upp mot nock, alltså 33 graders stigning.
2) Ang dimension så kommer vi att ha 75 mm avlopp på övervåningen då det inte finns något wc där. Frågan är alltså inte OM utan VAR vi ska övergå från 75 till 110 mm.
3) Du skriver om vacumventil, vi har inte tänkt ha någon vacumventil utan avloppsluftningen är tänkt att mynna på taket via en därför avsedd specialtakpanna.
 
Svårt att svara på utan att se hur det ser ut i verkligheten. Drar du 75 mm rör på insidan kan det behöva isoleras separat om det kyls ner av uteluften. Kanske ni måste bygga en huv över röret.
Om man lägger röret närmast yttertaket förlorar ni ni plats för isolering men kan kanske lägga på lite extra på insidan. Kanske en dyrare lösning men på sikt kan det var klokt. Vem vet om en WC skall installeras i framtiden kan det vara väl förberett. Att då göra förändringar kan bli onödigt dyrt.
 
Mikael_L
Måste luftningen mynna ut vid nock då? Kan ni inte gå bara rakt ut genom taket där röret kommer.
Alltså jag vet inte något om bestämmelser och sånt, utan bara spånar ut lite tankar/förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.