Har ett gjutjärn för avluftningen som går upp på taket. Då det är dåligt lösning på tätningen uppe på taket (takpannor) så tänkte jag beställa en ny "plåtstos" som jag ska sätta ute på taket.

Idag fick jag dock följande förslag:
Kapa gjutjärnet (avluftningen) på kallvindan och sätt en ventil längst uppe på röret. Sätt en hel takpanna där hålet varit då finns INGEN risk för läckage samt att att ha avluftningen på kallvindan är inget problem !!!

Kan det vara ett bra tips ? Känner en viss tveksamhet, men har fått förslaget från två oberoende källor :-/
 
Dom där ventilerna verkar vaar lite omtvistade, Det som kan hända om de sitter i ett icke uppvärmt utrymme är att det kan kondensera och bli is i ventilen, då kan ventilen antingen frysa i öppet läge med kondens och dålig lukt på vinden, eller i stäng läge, risk för stopp i avloppet.

jag har för mig att jag stt att det finns dylika ventiler som påstår sig vara frostsäkra.
 
Har läst på lite; för enskilda avloppssystem skall vakuumventil inte användas eftersom det behöver kunna andas genom avloppsröret.

Hittade också ett gammalt mail jag fick från Durgo för något drygt år sedan:

"Enligt den gamla standarden på luftningsventiler ska inte ventilerna
monteras i utrymmen där frostrisk föreligger, men det har kommit en ny
Europa standard som ventilerna kan provas mot.
I den standarden finns det antal olika prover bl.a. ett frysprov, om
ventilen klarar av provet kan den sättas upp i utrymmen ner till -20°C.

Våra ventiler är enligt den nya standarden godkända för att monteras i
utrymmen med temp -20 till +60°C, trots att ventilen får monteras i de kalla
utrymmena anser vi att man ska vara försiktig.
Om ventilen mot all förmodan skulle frys i öppet läge skapas in "skorstens
effekt" där fuktig luft kan strömma upp på vinden och kan orsaka
fuktproblem.

Om ventilen placeras på vinden bör den sitta så nära bjälklaget så möjligt
för att på så sätt "värmas" av den underliggande takvärmen."

Och svar på följdfråga:

"Det finns ingen ventil på marknaden som "garanterat inte" fryser.
Försök göra ett "hål" i isoleringen och sätt ventilen där nere se bara till
att det finns lite utrymme runt om och under ventilen så att den inte suger
upp ev. lösull/skräp.
Det bästa är om du har möjlighet att dra ner luftningen in under innetaket,
sätta ventilen i en garderob, vägg eller dyl."
 
att låta avluftningen sluta i en igenslagen innervägg/yttervägg känns ju lite riskabelt även om det sitter en ventil på den. Kanske om man bygger nån sorts inspektionslucka så att man kan kolla till den med jämna mellanrum?
 
Ja fast egentligen borde man ha någon typ av fuktlarm, fastfrusen eller defekt ventil betyder ju förhöjd luftfuktighet och det är lätt att mäta. Men det blir mycket att tänka på.

Det är nog enklast att låta röret vara kvar genom taket och täta ordentligt runt det...
 
Lutar nog mot att röret får vara kvar.....

Tack för alla svar + klargöranden [smiley=tekst-toppie.gif]
 
Hej, är ny här men tänkte låna den här tråden om det går bra,
Sitter lite i samma sitts, min avluftning går upp igenom taket men det är en böj på vinden.
och nu ska jag in med ett nytt rör imot det som är avluftningen,
strulet ligger i att jag måste T:a in emot det befintliga och det är en del andra skarvar där
så enklast är att sätta en avluftning i förrådet och fimpa röret uppåt,

Tomtebo säger här att "för enskilda avloppssystem skall vakuumventil inte användas eftersom det behöver kunna andas genom avloppsröret. "
vad innebär det? går det inte att sätta avluftningen i förrådet?
och är det en vacumventil som jag behöver isånna fall, man får ingen dålig lukt från sånna då?
 
Det betyder att om du har enskilt avlopp så kan du inte använda ventil och avsluta röret inomhus, du måste låta röret gå genom taket.

Vakuumventiler suger in luft, de släpper inte ut någon luft så någon doft blir det ej.
 
::) Tog en stund men fattar, enskilt=ej komunalt avlopp..
har införskaffat mej en ventil nu, jobbar med att ta mej igenom en betong vägg nu bara,
Tackar för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.